Új szövetség jön létre az autók károsanyag-kibocsátása (és a bírságok) elkerülése érdekében
2025.01.15
A Stellantis, a Toyota és a Ford is bejelentette csatlakozási szándékát a Teslához, hogy közösen létrehozzanak egy CO2-ellenes csoportot az uniós szankciók kikerülése érdekében.
Ford Puma Gen-E 2025
„
Az egységben az erő” – ez a kifejezés olyan kedvessé vált az autógyártók számára, hogy egyesek úgy döntöttek, szó szerint veszik. Valójában egy „csoport” jönne létre a CO2-kibocsátási szabályozások és az uniós bírságok ellen.
A szövetséghez való elvi csatlakozást már jelezte a Stellantis, a Toyota, a Ford, a Subaru és a Mazda is, akik a Teslához csatlakoznának, s ami
kulcsfontosságú lépés lehet a 2025 első felében életbe lépő szigorú célok teljesítéséhez és a szankciók elkerüléséhez. A szövetséget a Tesla vezetné, amely a csoport menedzsereként kíván működni.
Ford Puma Gen-E 2025
Az új emissziós „poolban” részt vevő különböző autógyártók által aláírt szándéknyilatkozatot január 6-án már közzétette az Európai Bizottság, és
megerősítették az amerikai gyártó kulcsszerepét is. De mit is jelent ez pontosan?
A 2025-ös kihívás
A teljesítendő új szabályozás tekintetében a Szövetség végső célja, hogy minden résztvevő vállalat megfeleljen az új európai előírásoknak, amelyek
2025 végéig mintegy 15%-os CO2-kibocsátás csökkentést írnak elő a 2021-2024-es átlaghoz képest (115,1 g CO2/km – 93,6 g CO2/km).
Ford Puma Gen-E 2025
Ez azt jelenti, hogy a gyártóknak biztosítaniuk kell, hogy
eladásaik legalább 20%-a 100%-ban elektromos autó legyen: ez jelenleg nagyon ambiciózus eredmény, tekintve, hogy az európai zéró emissziós autópiac jelenleg stagnál, a 2024-es évet közel 14%-kos értékkel zárták (az adatok tartalmazzák a teljes kontinens értékesítését).
Az okok, amelyek miatt új elektromosautó-szövetséget hoznak létre egy nagyon tapasztalt vezetővel - a Teslával - egyértelműek: az imént tárgyalt célok teljesítésének elmulasztása jelentős bírságot vonna maga után az egyes gyártókra, grammonként 95 euróval, amely meghaladja a határértéket. A teljes bírság összege az ACEA becslése szerint meghaladhatja akár a 15 milliárd eurót is.
Ford Puma Gen-E 2025
Figyelembe véve, hogy a Tesla csak zéró emissziós autókat ad el, és hogy az uniós előírások lehetővé teszik a csoportba szerveződött gyártók számára a károsanyag-kibocsátás összesített halmozódását, így a végső egyenlegnek a 93,6 g CO2/km küszöb alá kell csökkennie.
Kialakult stratégia
Nem ez az első alkalom, hogy számos gyártó összefogott egy büntetések elleni szövetség létrehozása érdekében, ehhez hasonló történt 2020-2021-ben is. Az Automotive News Europe szakértői szerint ezt a stratégiát az indokolja, hogy egy elektromos jármű eladása jelenleg csak három-négy hagyományos autó károsanyag-kibocsátását tudja ellensúlyozni, így
a szövetségek kulcsfontosságú eszközei lehetnek a büntetések elkerülésének.
A Tesla vezette új szövetség február 5-ig „nyitva” marad a további új tagok fogadására is.
Forrás: Ford Global Media