Hamarosan érkeznek a hazai kereskedőkhöz is az új Ford Transit/Tourneo Custom PHEV 2020-as elektromos modellek

2020.02.05
Az új, csúcstechnológiás Transit/Tourneo Custom Plug-In Hybrid (PHEV) 2020 modellek azért készültek, hogy segítsék a még hatékonyabb munkavégzést. De vajon a mintegy 50 km-es tisztán elektromos hatótávolság minden igényt kielégíthet?

A Ford még 2019 áprilisban az amszterdami GoFurther eseményen mutatta be - sok egyéb más modell mellett - a Transit/Tourneo Custom modellek PHEV, vagyis konnektorból is tölthető plug-in hibrid verzióit, amelyek 2019 vége óta már kaphatóak az európai piacon több országban is, és a következő hetekben várhatóan végre Magyarországra is megérkeznek.


Úgy gondoljuk, hogy ezek a modellek egyedülállóak lesznek a hazai piacon a szegmensükben, hiszen jelenleg nem található olyan hasonló kategóriás gépjármű a hazai kereskedők kínálatában, amely külső forrásból is tölthető lenne.

A rendkívül csendes üzemre képes Transit és Tourneo modellek a Ford azon stratégiájának a részei, mely alapján 2020-ra a Ford minden európai modelljében lesz villanymotor. A Tourneo legnagyobb előnye, hogy több személy szállítása esetén sokkal gazdaságosabb lesz az üzemeltetés, hiszen a jármű behajthat az alacsony kibocsátású járművek számára fenntartott városi zónákba, igaz egyelőre Magyarországon ez nem opció, de Európa egyre több nagyvárosában vezetik be ezeket az intézkedéseket.


A Transit/Tourneo Custom PHEV 2020 hajtásrendszere


Az új hibrid járművek hajtásáról egy önálló, 126 lóerős (355 Nm) villanymotor gondoskodik, mely az első kerekeket forgatja. A Li-ion akkumulátorok kapacitása 13,6 kWh, a gyártói adatok szerinti lokális emissziómentes hatótávolság pedig 56 kilométer.

A járművekbe egy egyliteres Ecoboost turbós benzinmotor került, aminek a feladata kizárólag az akkumulátorok töltése (a kerekeket közvetlenül nem hajtja), így a teljes hatótávolság 500 kilométer körül alakul.

A megfelelő szintű töltöttségi állapot elérése után visszakapcsolható a csak elektromos üzemmód, ami segíti a költségek és a légszennyezés csökkentését. A rendszer fejlett öntöltő technológiát, például regeneratív fékezést is alkalmaz, hogy energiát juttasson vissza az elektromos akkumulátorhoz.

A nagyobb teljesítményű akkumulátor hagyományos hálózati aljzatról is tölthető, és teljesen feltöltve valamint csak elektromos áramot fogyasztva akár 56 km-t (34 mérföldet) is képes a jármű megtenni. A többszörösen díjnyertes 1,0 literes EcoBoost motor támogatásával, amely szükség esetén életbe lép, hogy feltöltse és növelje az akkumulátor kapacitását, a Transit Custom PHEV hosszabb távon is kiemelkedően gazdaságos.


Az akkuk töltése


Az új modellekben 13,6 kWh-s, vízhűtéses akkukat helyeztek el, ezek 4,3 óra alatt tölthetőek fel egy hagyományos 230V hálózati csatlakozóról a teljesen lemerült állapotról a teljesen feltöltött állapotig, míg Type2-es töltővel 3 óra alatt tölthető fel 100 %-ra.


Az új PHEV járművek energiakezelési módjai


Automata: Ebben az esetben automatikusan az akkumulátorban rendelkezésre álló szuflát próbálja meg elhasználni, egészen addig, amíg az tart. Ekkor beindítja a motort.
Full EV: Teljesen elektromos mód – ez nagyjából szinte ugyanazt műveli mint az Automata mód.
Akkumulátor tartalék módja: Ebben az esetben a benzinmotort használjuk, akkor is, ha az akku teljesen fel van töltve.
Benzinmotoros mód, töltéssel: Ekkor a benzinmotort használjuk, de közben áramot is termelünk, így álló helyzetben (pl. jelzőlámpánál) határozottan érződik, hogy megemelkedik a motor fordulatszáma.


Az új járművek belső tere


A jármű belső terének praktikuma nem változott a hagyományos verziókhoz képest, a Tourneo PHEV verzióban is megtalálható a 180 fokban elforgatható második üléssor..

Azért, hogy a legendás Transit raktér is megmaradjon, az elektromos akkumulátort és a hajtóművet a gyártó elrejtette a jármű alváza alatt. Ez azt jelenti, hogy továbbra is könnyen hozzáférhetünk az akár hat köbméternyi helyhez a raktérben.


Kiegészítő szolgáltatások


Az új Transit/Tourneo Custom PHEV modellek FordPass modemmel is megrendelhetőek (ez a szolgáltatás Magyarországon jelenleg még nem elérhető). Ez az intelligens rendszer lehetővé teszi, hogy minden korábbinál jobban csatlakoztathassuk eszközeinket ezekhez a járművekhez. A telefonunkra közvetlenül jármű-egészségügyi riasztásokat kaphatunk, zárhatjuk, nyithatjuk, sőt távirányítással indíthatjuk az autót, a valós idejű forgalmi adatok pedig segítenek elkerülni számunkra a dugókat.


Tapasztalatok


Mivel ezek a járművek soros hibrid hajtással működnek, tehát a benzinmotornak nincs közvetlen kapcsolata a hajtáslánccal, vagyis csak a villanymotort tölti, így gyakran előfordulhat, és szokatlan lehet, hogy emelkedőkön határozottan lelassul a motor fordulatszáma, ugyanakkor az autó maga nem. Ilyenkor úgy érzékeli a rendszer, hogy elegendő a kevesebb energia az autó haladásához.

A hatótávolság viszont jelentősen elmaradhat a gyárilag megadott 56 km-től, téli hideg időben ez sajnos lecsökkenhet akár 20-30 km-re is.

Ha fel van töltve az akkumulátor, megy a kocsi mint egy rakéta, 126 lóerő / 355 Nm áll rendelkezésre. Ha lemerül és beindul a motor, onnantól kezdve viszont egy lomha kis mikrobusszá alakul át, noha nagy tempót egyébként se várjunk tőle, hiszen 120 km/h-ban lett maximalizálva a jármű sebessége, és ezt még az Érdi emelkedő túloldalán sincs lehetőségünk túllépni. Ennek oka a villanymotor védelme. Természetesen a Tempomatot sem tudjuk ennél nagyobb értékre beállítani.


A hazai használat előnyei


A Tourneo PHEV-re jár a ZÖLD rendszám, vagyis a parkolási- és adókedvezmény is (FONTOS, hogy mindez csak a Tourneo személyszállító verziónál érvényes).

Az EU használat előnyei


Az EU-ban egyre több országban létezik már ún. autós NO GO zóna, vagyis ahova belsőégésű motoros járművel tilos a behajtás. Nos, azok a vállalkozók, akik ilyen környéken szállítanak embereket vagy árut, akkor sokat spórolhatnak az elektromos hajtással.

A hazai használat hátrányai


A bevezetéskori jóval magasabb ára mellett az, hogy ez benzines és nem dízel, a benzinnek pedig nincs lehetőség visszaigényeli az ÁFA tartalmát. Ki lehet számolni, hogy évi 50 ezer km futás esetén és 8 liter / 100 km fogyasztásnál ez akár 180 ezer Ft veszteséget is jelenthet egy vállalkozás esetében.

Mennyibe fog itthon kerülni?


Ezt ma még nem tudjuk megmondani. A járművek németországi katalógus ára kb. 72 ezer euró (ez nagyjából 24 millió Ft). Természetesen ez semmit nem jelent, gyakran jelentős különbségek vannak a németországi és a magyar árképzés között, egyben azonban biztosak vagyunk, valószínűleg nem ezekkel a modellel fogunk találkozni a jövőben minden utcasarkon...


Összefoglalás


A Transit/Tourneo Custom Plug-In Hybrid modellek, a tervezésüknek köszönhetően csökkentik a légszennyezést, mégis biztosítják a Ford Transit/Tourneo Customtól elvárt variálhatóságot, teljesítőképességet és megbízhatóságot.

A gyárilag megadott 56 km, de még a téli hidegekben valós 20-30 km is rendben lehet, ha a kocsit, mint személyautót és csak munkába járáshoz használnánk, azonban a Tourneóra és a Transit-ra sem az a jellemző, hogy munkába járáshoz használják, inkább reggeltől estig, vagy még akár éjszaka is személy- vagy teherszállításra. Nos, ha azt feltételezzük, hogy valaki kivisz pl. egy csapat embert vele a reptérre Budapest belvárosából, vagy egy adag malteros vödröd egy Érdi építkezésre, majd visszatér, le is merítette az akkut, ezt követően viszont benzines módban a fogyasztás 8 liter körüli lesz 100 km-re vetítve. Egy azonban biztos, normál elektromos használat esetén rendkívül csendes jármű a Tourneo PHEV és a Transit PHEV is.

Kapcsolódó videó:




Oldalainkon HTTP sütiket használunk, a jobb működésért. További információk