Ford Tourneo Custom 2023 áttekintő – az igazán nagy családok számára

2023.03.17
Vannak a családok, azután vannak a nagy családok – és vannak az olyan nagy családok is, hogy egy autó vásárlásnál komolyan meg kell fontolniuk egy 8 vagy 9 üléses MPV vásárlását, egy olyan kisbuszét, mint pl. a Ford Tourneo Custom.

A Ford Tourneo Custom tulajdonképpen a Ford Transit Custom kisteherautó személyszállító változata, melyek között a legtöbb változat már a Sync 3 információs és szórakoztató rendszerrel is fel van felszerelve, és legalább olyan jó vezetni, mint bármely másik Ford autót.

Az első Tourneo Custom generáció 2012-ben mutatkozott be, majd 5 évre rá, 2017-ben kapott némi ráncfelvarrást, szóval 2023-ban éppen ideje volt egy újabb frissítésnek. 11 év alatt a Tourneo Custom sok-sok változatával találkozhattunk az utakon. Az MS/RT kicsit bohókásan néz ki, az Active változatot főleg terepeken történő járásra tervezték, a Nugget pedig egy kiváló lakóautó.



Két hosszúsági méretben rendelhető, és alapfelszereltségként nyolc üléssel vásárolható meg, míg a kilencedik ülés opcionális extraként kapható. Mint a legtöbb kisteherautó-alapú MPV-nél, a külső megjelenése szinte teljesen megegyezik az alapjául szolgáló járművel, csak néhány vizuális módosítással találkozhatunk itt-ott.

Valószínűleg nem lepődik meg rajta senki, ha eláruljuk, hogy a márkakereskedők kínálatában elsősorban 2,0 literes, 104/130/152/182 lóerős soros 4 hengeres dízelmotorok széles választékából választhatunk, mindez mHEV lágy-hibrid rendszerrel megspékelve. Amire azonban még egyelőre nem számíthatunk, hogy konnektoros hibridet találjunk a hazai kereskedésekben.

Hamarosan viszont elérhető lesz a Tourneo PHEV változata is, amely egy villanymotor és egy 1,0 literes benzinmotor kombinációjaként kerül majd forgalomba. Ez elméletileg nulla károsanyag-kibocsátást biztosít rövid ideig, a kombinált hatótávolsága pedig kb. 500 km lesz.

Természetesen rengeteg rivális MPV-t találhatunk ma a piacon, ott van pl. a Mercedes V-osztály, a VW Caravelle, továbbá négy, egymással szorosan összefüggő opció: a Citroën Spacetourer, a Peugeot Traveller, a Toyota Proace Verso és az Opel Vivaro Life.

Ha Te egy igazán kalandvágyó típus vagy, akkor megsúgjuk, hogy a V-osztály, a Caravelle és a Tourneo lakóautó-változatokban is kapható – a Ford változatot Nugget-nek hívják, konyhasarok is beépítésre került és akár négy személy is lakhat benne.

Ebben a cikkünkben most a Tourneo Custom modellt vettük nagyító alá. Mi a véleményetek, a Tourneo Custom most végülis micsoda, egy kisbusz? Ha elolvasod ezt az ismertetőt, megtudhatod, hogy ez a jármű a Te családod (vagy a vállalkozásod) számára:
  • tökéletes választás lehet-e,
  • milyen vezetési élményt nyújthat,
  • a belső tér sokoldalúsága kielégítő lenne-e,
  • vagy melyik motor- és felszereltségi szint lenne a legoptimálisabb.


  • Ne feledd, ha szinte bármilyen márkájú új járművet szeretnél megvásárolni, mindig megéri megnézni a keresett jármű legjobb árait. Ide kattintva máris böngészhetsz a vonzó új Ford Tourneo Custom ajánlatok között.

    A Tourneo Custom külseje

    Az, hogy tulajdonképpen ez a modell egy Tourneo és nem egy Transit, elsősorban abból derül ki, hogy 17 colos alufelnikkel árulják a márkakereskedésekben, és a sima fehér mellett szép metál színekben is megvásárolható.

    A 2023-as változat külsőre nem tartogat túl sok újat, hiszen most már közelé 6 éve ugyanezzel a pofival láthatjuk az utakon, a hatszögletű, krómbetétes díszrács, illetve a menetfénnyel körbevett lámpái tekintélyt parancsolnak neki és ez valljuk be nagyon jól sikerült a Ford tervezőitől, talán nem véletlenül nem nyúltak hozzá az elmúlt 6 év alatt. Mint már említettük, kétféle hosszúsűgú változat kapható: L1 = 4973 mm (tengelytáv: 2933 mm), L2 = 5340 mm (tengelytáv: 3300 mm), a hosszabb verzió előnye, hogy nem csak az egyik, hanem mindkét oldalán van tolóajtaja. A jármű szélessége mindkét változat esetén 2272 mm.



    Az Active kivitel egy szebb, kissé lapított formájú méhsejtmintás hűtőrácsot kapott, míg a többi Tourneo Custom modellen a Ford hagyományos vízszintes fém rácsozatát találjuk. Az Active változat speciális fényezéssel vásárolható meg, alul szürkére fújták a lökhárítóját, és színre fújták a kerékjárati műanyag toldatokat is, sőt hosszabb ajtófellépőt és pár további extra centi méretet is kapott (igaz ezt csak felfelé). Látszólag kicsi ez az emelés: az első tengelynél 2,4 centi, a hátsónál viszont mindössze csak 0,9 cm. Sőt, van még rajta tetősín is, így tartsuk észben, hogy ezzel már eléri a jármű magassága a 2 méter 5 cm-t! Ez főleg szűkebb parkolóházakban már hátrány lehet.

    Teljesítmény és vezetési élmény

    Most arra fogjuk megkeresni a választ, hogy ezt a modellt milyen érzés vezetni, és mennyire csendes a vezetési élmény a jármű belsejében ülve. Amint azt a bevezető részben már megemlítettük, a Ford Tourneo Custom a Ford 2,0 literes dízelmotorjával 4 féle teljesítmény szinttel kapható: 104 LE, 130 LE, 152 LE és 182 LE.



    A 182 lóerős változat szinte rakétává alakítja a Tourneo Custom-ot, még akkor is, ha tele van emberekkel és csomagokkal, igazán ütős a városban és az autópályán is. A 130 lóerős változat azonban szenved 80 km/h feletti tempónál, alig gyorsul.

    Ezt szem előtt tartva azt javasoljuk, jobb ha elkerüljük a belépő szintű 104 lóerős változatot, hacsak nem ragaszkodunk a kizárólag városi vezetéshez, és válasszuk minimum a 130 lóerős, de inkább az erősebb, 152 vagy 182 lóerős változatokat.

    Lehetőség van a hatfokozatú automata váltó választására is. Ennek a váltásai nem lesznek villámgyorsak, de elég simák ahhoz, hogy elkerüljék a rángatózós vagy kényelmetlen váltásokat, és alacsony sebességnél sem lesz panasz (itt csak megemlítjük, hogy a Citroën Spacetourer nyolcfokozatú automatája még finomabb). Alapfelszereltségként minden motorhoz egyébként a hatfokozatú manuális sebességváltó tartozik.



    Összességében a Tourneo Custom elég jól vezethető furgon. A kormánynak megfelelő súlya van, és kellően fürge, de elég lassúnak tűnik, vagyis egy kanyargós vidéki útszakasz jó edzést biztosít a karoknak. De legyünk őszinték – ezzel nem fogunk szívesen közlekedni a vidéki alsórendű utakon. A városban és az autópályán az úttartás stabil és kiszámítható. Hasznosan szűk fordulókörrel is rendelkezik.

    Eközben az utazás olyan megfelelő, amennyire ebben az osztályban remélni lehetett. Sima útakon szépen gurul, de a egyenetlen felületeken keményen rázhat. A nagyobb úthibákat képes csillapítani, bár ilyenkor is alig van a felfüggesztésnek zaja. Ebből a szempontból mondjuk sokkal jobb, mint a VW Caravelle, vagy a Mercedes V-osztály.

    Hajtáslánc, fogyasztás

    A mild = lágy, vagy enyhe hibridrendszer (mHEV) 48 voltos, ami nem más, mint egy jó erős önindító-generátor, amivel kizárólag elektromos módon történő közlekedésre képtelen a Tourneo Custom.

    A motorleállító működése is picit fura, mert néha menet közben is képes leállítani a motort, ami pl. városi manőverezgetés közben nem annyira kellemes dolog. Sőt, ami még zavaró, hogy manuális sebváltó esetén itt a motor újraindítása sem a kuplung benyomásakor történik, hanem amikor betesszük egyes fokozatba. Értjük, hogy minden tizedmásodperc számíthat, de a kevesebb néha több, annak ellenére, hogy a leállítás-beindítás egyébként gördülékenyen működik.

    Nem tudnánk megtippelni, hogy az mHEV rendszerrel mennyit tudunk spórolni a fogyasztásban, de szerintünk nem sokat. Sokkal inkább a motor takarékossága a legfőbb tényező, elsősorban országúton, ha nem sietünk sehova, 7 liter alatt is megúszhatjuk a fogyasztást, autópályán már inkább 9-10 litert is meg fog inni, de vegyes használatban 9 liter alatt maradhat az átlag.

    Ez egyébként egy kiváló fogyasztási érték egy két méter magas, 2,2 méter széles jármű esetében. A fogyasztáson a városi dugók sajnos nagyon sokat tudnak rontani, hiszen a megállunk-elindulunk műsor soha nem volt barátságban a nagy tömeggel. Szóval a péntek délutáni budapesti rakpartokon tapasztalható araszolgatás esetén megfejelhetjük a 13 litert is. És ezen nem fog segíteni az mHEV rendszer sem.

    Belső tér és kivitelezés

    Ugorjunk fel a vezetőülésre, és azonnal úgy fogjuk érezni, mintha mi lennénk az egyik legmagasabb sofőr az úton. A magas vezetési pozíció ragyogó kilátást biztosít, néhány további praktikus funkció pedig tovább növeli a láthatóságot.

    A külső visszapillantó tükrök aljára extra tükrök kerültek a holtterek kiküszöbölésére, az első és hátsó parkolóérzékelők pedig alapfelszereltségként segítenek elkerülni a csúnya karcolásokat, amikor bepréseljük ezt a hatalmas autót a parkolóhelyekre. A Titanium X változatokon pl. alapfelszereltség a tolatókamera is.



    A vezetőülés nyolc irányban, manuálisan állítható, de a Sport és a Titanium X változatoknál 10 irányban elektromosan állíthatjuk.

    A belépő szintű Zetec modellek 4,2 hüvelykes TFT-kijelzőt kapnak AM/FM-rádióval, így érdemes a Titanium változatot megcélozni, ahol már 8,0 hüvelykes érintőképernyős infotainment rendszert kaphatunk a Ford legújabb Sync 3 szoftverével. Ez egy tűéles, tiszta kijelző, amely könnyen használható, és az osztályában az egyik legjobb, amit találhatunk.

    A minőséget tekintve elegendő mennyiségű puha tapintású műanyag burkolat található az ajtókon és a műszerfal tetején. A kapcsolók és kezelőszervek ugyanolyan jól működnek, mint egy bármelyik másik Ford személygépkocsiban. Sajnos azonban nem kell túl sokat keresni ahhoz, hogy kemény műanyagokat találjunk, amelyek visszaadják a Tourneo Custom teherszállító furgon eredetét. Mégis, azt mondhatjuk, az osztályában ez teljesen megfelelő.

    Műszerfal, infotainment rendszer

    A műszerfalba állított tableten a Ford még egy korábbi szoftvere, a Sync 3 fut, ami ma már már szinte alap, viszont picit elavult. A komplett műszerfalon, az analóg műszereken és a kijelzőkön is érződik, hogy nem 2023-ban tervezték őket. Szerencsére azonban a klímapanelen igazi gombok és tekerők is vannak, ami az újabb Ford modelleket ismerve remek hír, sőt ami még tovább emeli a színvonalat az pedig az, hogy klímavezérlő és légbefúvók a hátsó üléssorokhoz is jutottak.



    Utas- és csomagtér

    Vajon hogy birkózik meg ez a jármű az emberekkel és a körülöttük kialakuló rendetlenséggel? Egy dolog biztosan nem hiányzik a Ford Tourneo Custom-ból, ez pedig a hely. Nem számít, hol ülsz, sok van belőle.

    Az autó alapfelszereltségként nyolcüléses elrendezésű a következő összeállításban: kettő elöl, három a középső sorban hátrafelé és három a harmadik sorban előrefelé. Némi plusz ráfizetéssel beszerezhetünk egy extra ülést is elöre (tehát akkor három ülés lesz az első sorban), hogy összesen kilenc ülés legyen, bár a csúcskategóriás Sport változat esetében ez az opció nem áll rendelkezésre.



    Jó hír: más üléselrendezés is lehetséges. Lehetőségünk van négyszer két üléssor kialakítására is (ez opcionálisan a Zetec és a Titanium modelleknél áll rendelkezésre), vagy háromszor két üléssorra (ez csak a Zetecnél opció). Az összes hátsó ülés alapfelszereltségként lehajtható és le is vehető.

    A vezetőnek és az első utas(ok)nak is óriási hely áll rendelkezésre a fej-, váll- és láb számára, így simán kinyújtózhatnak és kényelmesen elhelyezkedhetnek. A nyolcüléses konfigurációban a Tourneo Custom olyan szellősnek és tágasnak tűnik, mint amilyennek egy furgonos autót szeretnénk. A számtalan tárolórekesz is hasznos, amelyek könnyen lenyelhetik a kulcsokat, mobiltelefonokat, a nagyobb üveg ásványvizet, vagy az egyéb utazási kiegészítőket is.



    Remek dolog az is, hogy a tető tele van kis méretű ledes lámpákkal, amik némileg ellensúlyozni tudják a sötétített ablakok komor hangulatát. Az viszont negatívum, hogy a friss levegő csak a tolóajtó igen pici méretű elhúzós ablakain tud bejutni az utastérbe.

    Ami a hátsó utasokat illeti, még a magas felnőttek is kényelmesek ülhetnek minden ülésen, és egymás mellett hárman sem fogják szűknek érezni a helyet. A lábtér különösen hátul lenyűgözően nagy, és a magas tetőnek köszönhetően a fejtér is óriási.

    Az oldalablakokra árnyékoló rolókat szereltek, ez is nagyon hasznos, a középső ülések támlája előrehajtva pedig asztalkaként is használható. Mint már említettük, tároló rekesz van rengeteg, pohártartó szintén, és minden utasnak jut USB port, szóval nem kétséges, hogy ez egy igazi családi autó.

    Ugyancsak hasznos tulajdonság, hogy a jármű tolóajtókkal lett felszerelve. Szűk parkolóhelyeken is könnyű így a hátsó ülések elérése, a nyitott ajtók által hagyott hatalmas nyílás pedig segít a csomagok berakodásában, ha az üléseket kiszereltük, hogy a Tourneo Custom-ot egy kisteherautóvá alakítsuk át.



    Még az összes ülés mellett is hatalmas méretű a csomagtartó, és a különösen magas tetőnek köszönhetően 1200 litert kínál (vagy a hosszú tengelytávú változatban 1900 litert). Referenciaként megsúgjuk, hogy a legkompaktabb Mercedes V-osztály összesen 610 liternyi csomagot képes lenyelni, sőt még a hosszú tengelytávú változat is csak 1030 litert. Leengedhetjük, vagy eltávolíthatjuk a hátsó üléseket, hogy az autó belülről valóban teljesen megpakolható legyen bármilyen áruval vagy tárggyal. A hosszabb változatban pl. ülések nélkül közel 2700 literes a szabad hely.

    Költségek, biztonság

    A Ford Tourneo Custom sokkal olcsóbb, mint a Mercedes V-osztály, vagy a VW Caravelle, de a Citroën Spacetourer vagy a Peugeot Traveller már olcsóbban is beszerezhető. Azt is érdemes megjegyezni, hogy a Tourneo Custom dízelmotorjai nem annyira gazdaságosak, mint a Traveller és a Spacetourer megfelelői, így itt többe kerülhet az üzemanyag.

    Pozitívum az is, hogy nagyon jól felszerelt. Rengeteg minden az alapfelszereltség része, beleértve a légkondicionálót, az első és a hátsó parkolóérzékelőket, a Bluetooth-kapcsolatot, vagy a bőr kormányt. Ennek ellenére mégis nagyon sokan kísértésbe esnek, hogy a Titanium változatot célozzák meg, hogy teljes információs és szórakoztató rendszert kapjanak, és lehetőségük legyen a csúcsmotorra is.

    Az Euro NCAP törésteszt-szakértői még nem tesztelték a Tourneo Custom-ot a biztonságosság szempontjából, de az nagyon jó dolog, hogy az automatikus vészfékezést (AEB) és az emelkedőn való elindulást segítő asszisztenst (Hill Start) alapfelszereltségként megkapjuk, olyan funkciókkal együtt, mint az adaptív sebességtartó automatika, a holttér-asszisztens, vagy a sávtartó rendszer.

    Értékelés, mennyi a mennyi?

    Szögezzük le mindjárt az elején, ez nem egy hobbi autó! Sőt, ha más egyterűekkel, vagy 7 üléses modellekkel vetjük össze a Tourneo Custom árát, nem is tűnik annyira drágának az a 17-19 millió Forint.

    A Tourneo Custom jelenlegi alapára átlagosan nettó 15 millió forint – bruttó 19 millió Ft –, amiért egy rövid tengelytávú, 130 lóerős változatot vásárolhatunk hatsebességes manuális váltóval és Trend alapfelszereltséggel. Ha kell a magasabb, Titanium felszereltség, akkor már nettó 16,5 milliónál járunk, ami bruttó 21,2 millió Forintnak felel meg. Ha kérünk bele még pár extrát, gyorsan elérhetjük a bruttó 23 milliót is.



    Az Autócentrum Szabó Csoport kínálatában viszont most 8-16 % kedvezménnyel juthatunk hozzá a Tourneo Custom modellekhez! A Ford Tourneo Custom 130 lóerős Trend L2H1 M6 MHEV modellek akár raktárról az Autócentrum Szabó Csoport kínálatában már bruttó 16,98 millió Forintért elvihetőek, de a 152 lóerős TITANIUM felszereltségű modellek is elvihetőek bruttó 17,5 millió Forintért.

    Igen, drága, de ma már egy normális ötszemélyes személyautó is bőven 10 millió Ft felett vásárolható meg, szóval nem kérdés, hogy a Tourneo Custom megéri, de tényleg csak azoknak érdemes megvásárolniuk, akik ki is használják a lehetőségeit, aki menőzni akar, ne ezt a modellt válassza, hanem vegyen pl. egy Rangert. A Ford pick-upok is pont ekkorák, de egészen másra tervezték őket.

    Itt válogathatsz a készleten lévő Ford modellek közül:


    Oldalainkon HTTP sütiket használunk, a jobb működésért. További információk