Bemutatkozott a Ford legújabb elektromos autója, a Mustang Mach-E

2019.11.18
A Los Angelesi autókiállításon végre teljes pompájában megismerhetővé vált a Ford legújabb tisztán elektromos autója, a Mustang Mach-E. A Ford tervezői fejében már évekkel korábban megfogant egy új villanyautó tervezésének gondolata, de ők úgy gondolták, nem állnak be a sorba, hogy egy hasonló tömegterméket hozzanak ki a piacra. Első körben még csak valami elsőkerék hajtású SUV-ban gondolkodtak, de aztán nem akarták elkapkodni a dolgot. Végül megszületett az ötlet, miért is ne épüljön fel az egész koncepció a Ford legrégebbi, legszebb, legismertebb hagyományára, a Mustang-ra.


A formatervező csapat is csak 2017-ben kapta meg az első paramétereket, amiből el tudtak kezdeni dolgozni, így mindössze 2 évük volt arra, hogy végül megszülessen a nagy mű, a Mustang Mach-E, amely első ránézésre egyesíti a ma népszerű kategóriák négy fő jellegzetességét: SUV, családi, kupé, dizájnos. A korábbi Mustang modellekhez képest azonnal szembetűnik, hogy a motorháztető vízszintesebb lett és némileg megemelték, miközben a tető oldalívei némileg kupésan néznek ki, ám a kocsit oldalról megtekintve láthatjuk csak igazán, hogy a tetővonal mennyivel magasabban húzódik.


Természetesen feltétlenül közvetíteni akarták a Mustangos hatást, ezt a kupés fényszóró forma, a peremes betétes három részre osztott hátsó lámpák, és a motorháztető púpos kidomborításaival próbálták elérni.

Az új villany-Mustang hátsó kerekeit a 286 lóerős (210 kW) fő hajtómotor hajtja, ám mivel alapvetően négy kerék meghajtású, az első kerekekhez rásegítésképpen csak egy 68 lóerős (50 kW) villanymotort építettek. Ha ez valakinek nem lenne elég, megrendelheti az elöl, hátul 286 lóerős villanymotorral felszerelt Mach-E GT verziót, ez utóbbi nem kevesebb mint 5 másodperc alatt felgyorsul 100 km/h-ra.

Természetesen a Mach-E esetében is a padlóba kerültek beépítésre a Li-Ion akku cellák. Ezek zacskó kivitelű cellák és nem rúdcellák, mint amilyeneket pl. a Teslákban használnak. A normál hatótávú Mach-E-kbe 288 cellát építenek 75,7 kWh kapacitással, a megnövelt hatótávúba pedig 376 cellát, 98,8 kWh-tal, így a cellaszám függvényében a kocsi 1,9-2,1 tonnát nyom, ami említésre méltó, hiszen a hasonló kapacitású villanyautók ennél sokkal nehezebbek.


A gyártó tájékoztatása szerint az alapmodell, tisztán hátsó kerékmeghajtású verzió 258 lóerős, 8 másodperc alatt gyorsul százra, és egy töltéssel kb. 450 km megtételére lesz képes. Ennek az ára 45 ezer dollár körül fog indulni. A megnövelt hatótávú verzió 285 lóerővel akár 600 km megtételére is képes lesz.

Az alap összkerekes verzió 258 lóerővel már csak 420 km megtételére lesz képes, a 337 lóerős kiterjesztett verzióval viszont 540 km-t is megtehetünk majd.

Hogy mikor találkozhatunk velük az utakon? A gyártó tájékoztatása szerint már 2020 végén megvásárolhatóak lesznek, kivéve a GT verziót, aki azt szeretné megcélozni, annak sajnos 2021 nyaráig még várnia kell.


A tervezők számára alap volt, hogy az új Mach-E verziókat 150 kW-os gyorstöltővel lehessen tölteni, de a Ford is csatlakozott az IONITY töltési rendszerhez, amely elvileg már 350 kW-os töltésre is alkalmas, ami már-már megközelíti a normál tankolás-kávézás-szendvicsevés során megszokott pihenők idejét. Ja igen, az ígéretek szerint szériatartozék lesz a fali töltő is.

Mivel most már előírások vannak arra, hogy az elektromos autóknak is valamilyen hangot kell produkálniuk, nem suhanhatnak UFO módjára, így a gyártó 30 hangmintát tesztelt a prototípusokkal az USA-ban és Kínában, míg végül kiválasztották azt az egyet, ami így várhatóan ismert zajjá fog válni az utakon a következő években. Sokakat zavar, hogy mindez csak hangszóróból jön, de a gyártó szerint imádni fogják.

Nem beszéltünk még a méretekről. A Mach-E 4,7 méter hosszú és 1,9 méter széles, vagyis nem mondható kicsike autónak, öt személy kényelmesen elfér benne, igen tágas hátul is. Ennél sokkal praktikusabb, hogy elöl és hátul is van csomagtartója, elöl 100 literes, hátul 402 literes pakolási kapacitással.

Ami belül azonnal felkelti a figyelmet az egy 15,4” méretű, függőlegesen elhelyezett tablet, igazi tekerőgombokkal az alsó részén, melyekkel szabályozhatjuk pl. a fűtést, a hangerőt stb. A hangszórókat feljebb helyezték, hogy az ajtók oldalzsebeiben még több szabad hely maradjon a pakoláshoz,

Összegzésképpen elmondhatjuk, hogy a Mach-E bár nem olcsó autó, de megéri az árát. Sokkal jobban megvalósítottak mindent benne, mint bármelyik másik cég, amelyik elektromos autót fejleszt. Könnyű, tágas, dizájnos, nagy a hatótávolsága, elegáns, de legfőképpen az ára jóval kedvezőbb, mint bármelyik hasonló kategóriás ill. képességű villanyautóé a piacon.

A Fordnál egy dologtól félnek csak, nem fogják tudni teljesíteni a megrendeléseket olyan ütemben, ahogy képesek lesznek az akkumulátorok előállítására, így előjegyzés lesz az autóra, és várhatóan nem kevés sorban állás. Csak képes legyen belőle a Ford eleget gyártani.

Kapcsolódó videó:




Oldalainkon HTTP sütiket használunk, a jobb működésért. További információk