Az új Ford Focus – minden, ami belefér...

2023.02.09
A folyamatos generáció váltással a Focus olyan méretűre növekedett, hogy akár a korábbi Mondeo-tulajdonosok számára is megfelelő lehet egy új Focus kombi, viszont van egy rossz hírünk is, a Ford csak 2025-ig tervezi gyártani ezt a modellt.

A Ford Focus pontosan 25 éve dobogtatta meg először a rajongói szívét, köszönhetően a jó futóművének, a sportos viselkedésének, a praktikus kompakt kialakításának. Az idő vasfoga azonban nem kímélte ezt a modellt sem, a vérbeli Focus rajongók jelentős része lemorzsolódott az elmúlt néhány évben, s bár a többségük márkahű maradt, de Pumára vagy Kugára váltottak. Hogy miért tették ezt? Mert a Focus közismerten igen alacsony fekvésű, és a magasabb üléspozíció mindig is nagyobb biztonságérzetet adott a járművezetők számára.

A Focus legutóbb 2018-ban frissítette fel a modellt a negyedik generációval, majd 2022-ben ez a verzió is kapott egy ráncfelvarrást, vezeték nélküli telefontükrözéssel, módosított motorkínálattal és jó néhány külső/belső változtatással.

A 2022-es módosítással a Focus modellek új elülső hűtőrácsot és szabványos LED-es lámpákat kaptak elöl és hátul egyaránt. A karcsúbb profilnak, a merevebb dinamikának és a jobb ütközésbiztonságnak köszönhetően a Fordnak nem sok tennivalója volt a frissítés körül, viszont sokkal kisebb lett a tömege, mint a harmadik generációs változaté volt – 1325 kg-ot nyom a háromhengeres manuális váltós modell.

Miben más az új Focus kívülről az elődeihez képest?

Nos, úgy gondoljuk, az már első látásra meggyőző, hogy a Focus méretei igen sokat nőttek az elmúlt évek során. A negyedik generációtól a kombi már 4,67 méter hosszú, 1,82 méter széles, a tengelytáv pedig 2,7 méter.



Belső tér, ülések, és csomagtartó

Elöl hátul egyaránt tökéletesen megfelelő benne a térkínálat, ami azt jelenti, hogy még a 180 cm-re nőtt járművezetők vagy utasok sem panaszkodnak benne.

Igen kellemes élmény a volán mögött ülni. Az első ülések bevallottan nem a legkényelmesebbek, amin valaha ültünk, de hátul lenyűgözően tágasak, köszönhetően a lényegesen hosszabb tengelytávnak, mint a szűk harmadik generációs Focusé. A csomagtartó a szedán változatnál 375 literes, mindössze öttel kevesebb, mint a Volkswagen Golfé.



Sajnos a Sensico® márkát viselő műbőr borítás található a kormányon és a váltógombon is, ami nagyon vékony, viszonylag rövid idejű használat után már komolyabb kopásnyomok jelennek meg rajta. A kormányfűtés gyakori használata pedig tovább gyorsítja ezt a folyamatot. Ugyanez a Sensico® műbőr felárért kérhető az ülésekre is, de kiindulva az imént említett problémából, szerintünk jobb a szövetnél maradni.



A kombi változatok legfőbb erénye a hihetetlenül nagy méretű csomagtartó, ami 600 literes, ám a hátsó ülések ledöntésével ez 1653 literesre bővíthető. Ugyancsak praktikus a csomagtartóba épített wet rack is (nedves zóna): ami azt jelenti, hogy ha felhajtjuk a kárpitot, egy műanyag tálcát pillanthatunk meg, amibe belepakolhatjuk a sáros cipőket, csizmákat, vizes ruhákat, vagy bármilyen koszos dolgot, amit nem szívesen hagynánk sem az utastérben, sem a csomagtartóban a kárpit tetején. Ez a tálca komplett kivehető, és a kertben akár egy slaggal egyszerűen lemosható.

Az új Focus motorkínálata

A Focus ST-n kívül mindegyik benzines változat 3 hengeres és mindössze csak ezer köbcentis. Ez tehát azt jelenti, hogy a korábbi 1,5-ös benzines motor eltűnt a kínálatból.

A benzines alapváltozat 125 lóerős és 175 Nm nyomatékot ad le, létezik normál manuális, 6 fokozatú, valamint 7 fokozatú automata sebességváltós változat. Az automata sebességváltó nagyon jól sikerült, L-állásban teljesen korrekt a motorfék, sőt még igen magas fordulatszámokon is tökéletesen teszi a dolgát, a D állásban pedig lassabban ugyan, de mindig a megfelelő helyre kapcsol.



Van a sima benzinesek mellett lágy hibrid változat is, amelyeknél a belső égésű motor pontosan ugyanaz, ahogy a váltók kínálata is, de a rendszerteljesítmény itt 155 lóerőre növekszik, mivel hozzáadódik a villanymotor teljesítménye is. Ezek mellett már nem sokáig, de még egyik másik kereskedőnél fellelhetjük a dízel változatot is, de ez már csak automata váltóval és 1,5 literes motorral érhető el, amely 4 hengeres, 120 lóerős és 300 Nm nyomatékot produkál.

A Focus lágy-hibrid változatában egy külön villanymotor is található, amely egy 48 voltos lítium-ion akkuhoz csatlakozik. Ezt szépen elrejtették az első ülések alatt.

Az említett akkumulátor tárolja a fékezésből és szabadon futásból származó energiát, ezt a 123 lóerős vagy 153 lóerős kivitelben kapható, 1,0 literes EcoBoost motor nyomatékának növelésére használja alacsony fordulatszámon. Mindkét változat CO2-kibocsátása 116 és 134 g/km között van, és 47,9 mpg vagy afeletti érték – ez nagyjából 15 százalékos növekedés a nem hibrid változathoz képest, és ez a szám enyhe taposással többnyire elérhető. Érdemes még megjegyezni, hogy a kisebb teljesítményű MHEV csak hétfokozatú DCT sebességváltóval kapható, míg az erősebb verzió hatfokozatú kézi sebességváltóval is kombinálható.

A kijelzőn beállítható Sport-üzemmód inkább csak egy elméleti dolog, a tapasztalatok szerint nem sok extra menetteljesítményt kapunk a segítségével. A legjobb vezetni a 2500 és 4000 közötti fordulatszám tartományban. Ez alatt és felett nem kifejezetten lesz élvezet vezetni.

Fékek, vezetéstechnika

Először is szögezzük le, a Focus soha sem volt SPORT autó és még most sem az. Sokakat megtéveszthet az, ahogy a futómű viselkedik, vagy amilyen pontos a kormányzása, ez a két dolog mindenképpen piros pontot érdemel. A fékei is nagyon profi módon fognak, bár a tapasztalatok szerint a pedál mozgás első harmadában szokatlanul „nagyot harap”, ami miatt a gyakorlatlan sofőröknek kicsit hosszabb ideig fog tartani ehhez hozzászokni, viszont ez nem azt jelenti, hogy kb. az fog történni, mint a legtöbb olyan kocsinál, ahol ha ezt tapasztaljuk, akkor az történik, hogy a pedál út hátralévő kétharmadában meg hiába nyomjuk tovább a féket, nem történik semmi. A Focus fékje a teljes pedál út tartományban rendesen végzi a dolgát, és nagyon jól működik a fékrásegítés is.

Megnövelt méretű digitális kijelző, Sync 4 rendszer, rengeteg új funkció

A központi kijelző mérete majdnem a duplájára nőtt (a Ford szerint ez a méret most a legnagyobb a szegmensben), immár 13,2” méretű, és a képe is szuper, jó a felbontás, élesek a szövegek, jók a színek is. Nappal, napsütésben is tűéles képet kapunk bármely szögből nézve, este vagy éjjel pedig az automatikus fényerő-szabályzás nagyon hasznos dolog, mivel most már pl. a klímavezérlőt vagy jó néhány komfort funkciót is csak ezen a felületen keresztül tudunk elérni. Ez utóbbi, viszont meggyőződésünk, hogy nem mindenkinek lesz szimpatikus.



Az újdonságok sokaságával találkozhatunk az elektronikai funkciók terén. Egyrészt a Sync 3-as rendszerről áttért a Ford a Sync 4-re ezzel a legutóbbi modellfrissítéssel. Igen, lehet tapsolni, a Ford a Focus-ba is beépítette azt az új rendszert, amit eddig csak a Mustang Mach-E-ből ismerhettünk. Ez viszont annyiban mégis csak különbözik a Mustang változatától, hogy a belső égésű motor miatt nem áll rendelkezésre a töltéstervezés funkció.

A Sync 4 legismertebb újdonsága, hogy nem kell a mobilunkat állandóan kábellel az USB csatlakozón keresztül a Focus-hoz csatlakoztatni, ugyanis már vezeték nélkül is tudja a telefontükrözési funkciókat, az Android Auto és az Apple CarPlay használatát. Elég tehát csak behelyezni a vezeték nélküli töltőfelületre a telefonunkat és a kapcsolódás automatikusan megtörténik, ráadásul ki kell jelenteni, hogy ez nagyon is jól működik.

Van azonban egy rossz hírünk is, a töltőpad csak 5 W teljesítményű, ami nem jó hír az Apple tulajdonosok számára, hiszen egy iPhone 11-et vagy még magasabb verziószámú iPhone készüléket nem képes megfelelően feltölteni, arra viszont alkalmas, hogy a töltöttségi szint megmaradjon, vagyis ne merüljön menet közben a készülék.



Bővül az új Focus csatlakozókínálata is, hiszen szinte egymás mellett megtalálható az USB-A, az USB-C és a sima 12 voltos szivargyújtó aljzat is, hátul az USB csatlakozó már nem alap tartozék, de felszereltségtől függően lehet ott is akár két darab Type-C.

A magyar felhasználók számára továbbra is rossz hír, hogy a Sync 4 sem beszél magyarul, és a Focus központi kijelzője sem tud magyarul, vagyis ajánlottan az angol nyelvű felületet tudjuk használni. Igen, egyetértünk azokkal, akik morognak. Ez továbbra is nagy hiányosság a Ford-tól a kelet-európai piacokon!

De nézzük a dolgok jó oldalát. A Ford azt ígéri, hogy a későbbiekben lesznek olyan szoftver frissítések, amelyekben bővül majd a választható nyelvek köre. HURRÁ! Reménykedjünk tehát abban, hogy a későbbiekben a Sync 4-es Focusokra is már felkerülhet a magyar nyelv.

Alap vagy Extra?

A negyedik generációs Focusokba már beépítésre kerülhet a holttérfigyelő rendszer. Ez igen hasznos dolog, mert ha sávot akarunk váltani, s mindezt úgy, hogy egy másik autó van a holtterünkben, a Focus egy drasztikus ellenkormányzással fogja a tudtunkra adni, hogy ez most nem annyira jó ötlet. Sajnos azonban ez továbbra sem alapáras, viszont extraként megvásárolható.



A Focus LED fényszórója alapáron négy szegmenses. Ha valaki a 2x19 aktív LED-ből álló fényszóró megvásárlását fontolgatná, az már extra, viszont véleményünk szerint mindenképpen megéri beszereltetni. Az oldalanként 19 LED nagyon sokat segít sötétben, mivel itt minden LED aktív, és mindig oda világít, ahova éppen kell. Ha egy kanyarjelző táblára akarja felhívni a figyelmet, akkor oda koncentrálja a fényt, ha az útszéli fát ítéli meg veszélyforrásnak, akkor meg oda koncentrálja. Mindenképpen dicséret illeti a Ford mérnökeit, hogy a passzív biztonságon túlmenően a fényszórókat ilyen komolyan fejlesztették az elmúlt években. Aki egy 5-10 éves járműből ül át egy ilyen új Focus-ba, 1 napon belül ezt a dolgot fogja a legjobban értékelni.

Vezetést támogató rendszerek

Az összes szokásos vezetést segítő rendszer létezik a járműben, amelyet a vásárlók elvárnak manapság, és itt mi nem csupán csak segítséget kapunk, hanem kapcsolatban is állunk a járművel. Töltsük csak le a Ford alkalmazást, és különféle trükköket hajthatunk végre távolról – megkereshetjük az autót, ellenőrizhetjük az üzemanyagot, bezárhatjuk/kinyithatjuk a központi zárat és így tovább. A helyi veszélyekre vonatkozó információk figyelmeztetnek az esetleges veszélyekre is, még akkor is, ha az útkanyar vagy más járművek miatt az esemény még nem is látható.

Mennyi a mennyi?

Az árak folyamatosan változnak és minden márkakereskedő más árképzést alkalmaz. Szögezzük le, hogy 10 millió alatt már elég nehéz hozzájutni egy új Focus-hoz.

Korábban a „Titanium” modellkínálat egy sokkal magasabb szintet képviselt, ma meg már ez lett az alap, ami a nagyobb méretű kijelzőn kívül tartalmazza a Sync 4-et és a kulcs nélküli indítást, viszont a kormánykerék mögötti műszeregység még mindig csak 4,2 coll méretű, mellette analóg órákkal.

Az alap Titanium modellek jelenleg az Autócentrum Szabó Csoport kínálatában 10,2-10,8 millió Ft közötti árfekvésben vásárolhatóak meg (akár készletről azonnal).



A Titanium X és Titanium Design felszereltség picit drágább, itt már van elektromosan behajtható tükör, 12,3” méretű műszeregység a kormánykerék mögött, 2 db. USB Type C a hátsó üléseknél, sötétített üvegek a B oszloptól hátrafelé.

A Titanium Design modellek jelenleg az Autócentrum Szabó Csoport kínálatában 10,9 millió Ft körüli árfekvésben vásárolhatóak meg (akár készletről azonnal).

Ha valaki a sportosabb irányvonalat részesíti előnyben, azok számára ott az ST-Line és ST-Line X vonal, ahol már sokkal jobb a futómű, piros cérna a szövetkárpiton, alul-csapott kormánykerék, továbbá ál-karbon felületek. Az aktív életmód kedvelői számára pedig ott az Active és az Active X felszereltségi szint, ami árban hasonló, mint az ST-Line, viszont itt kapunk tetősínt, viszont csak az X változatok kapják a nagyobb méretű műszer egységet.

Az 1.0-s ST-Line modellek jelenleg az Autócentrum Szabó Csoport kínálatában 10,7-10,8 millió Ft közötti árfekvésben vásárolhatóak meg (akár készletről azonnal), az Active Design modellek ára 11,8-11,9 millió Ft között mozog, míg 2,3-as motorral 16 millió Ft körül juthatunk hozzá egy sportosabb ST-hez.



Összefoglalás

Mit is mondhatnánk röviden összefoglalva az új Focusról? Egy BMW 1-es sorozat vagy Mercedes A-osztály valószínűleg jobban lenyűgözné a szomszédainkat, de ezzel most ne foglalkozzunk. Ez akkor is egy új Focus, különösen a kifinomultabb hátsó felfüggesztésével, és nem meglepő, hogy a negyedik generáció még négy év után is olyan népszerű, mint bármikor korábban.

A 2022-es ráncfelvarrás pedig még több felszereltséget kínál az alap felszereltségi szinten. Az óriási méretű érintőképernyő is remek, bár a fizikai gombok elvesztése miatt még mindig mérgesek vagyunk a Ford tervezőire.



A vezetéshez igazi vonzerőt kölcsönöznek a jó motorok, a finom kormányzás, a kiváló kanyarképesség és a jól hangolt futómű egyensúlya. De a siker nem csak a hajtáson múlik. A Focus az egyik legjobb, mindennapi vezetéshez ajánlható autó, és ennek számos oka van.

Ami picit hátrány, hogy az 1 literes, 3 hengeres motor hangja, főleg így télen, hidegindításkor nem túl jó, és valljuk be, picit gyenge is. Ezzel szemben a futómű és a fékek kiválóak. Az előző, Sync 3-as rendszer hagyott sok-sok kívánnivalót maga után, ezek a felhők elmentek, a Sync 4 sokkal jobb, gyorsabb, és legfőképpen már támogatja a vezeték nélküli telefon tükrözést is, sőt még szoftver frissítések is vannak hozzá. Azt lehet mondani, pontosan megfelel a saját korának! Drága? Igen drága! De manapság mi nem az? Örüljünk, hogy nem állt le a gyártása, pedig az elmúlt 2 évben sokszor rezgett a léc alkatrész hiány miatt. Igen, sajnos nem mindig van készleten, sőt lehet hogy csak hosszabb várakozási idő után juthatunk hozzá, de megéri kivárni.

Az új Ford Focus:


Éjszakai vezetés az új Focus-szal:


Itt válogathatsz a készleten lévő Ford modellek közül:

Oldalainkon HTTP sütiket használunk, a jobb működésért. További információk