A VW Caddy alapjaira épült az új Ford Tourneo Connect

2023.03.24
Első látásra a Ford Tourneo Connect úgy néz ki, mint egy másik márka kisteherautó-alapú MPV-jének átcimkézett változata, de ha ezt a modellt választjuk, ár-érték arányban jobban járunk.

Nos, először is tisztázzuk a legfontosabb tényt. Ennek a modellnek a kifejlesztése során a Ford a VW-t választotta partnernek, és azon nem is lehet csodálkozni, hogy miért. Mert a VW a Type 2 platformra épülő járműveinek több mint 70 évvel ezelőtti piacra dobása óta vezető szereplője ennek a szegmensnek. Más szóval, a Tourneo Connect tulajdonképpen két furgon-specialista összefogásának eredményeként született, mely során hatalmas mennyiségű tudást és erőforrást egyesítettek.

Az alapelemek nagy része természetesen változatlan, ha összehasonlítjuk a két modellt, beleértve a motorválasztást is: 1,5 literes benzines vagy 2,0 literes dízel között választhatunk. A sebességváltók választéka is teljesen azonos.

A sokoldalúság terén is megegyeznek, mindegyikhez két furgonhossz áll rendelkezésre. Megkaphatjuk a Tourneo Connect-et standard rövid tengelytávú változatként vagy a hosszabb, ún. Grand modellként. A Ford alapfelszereltségként öt ülést ad a járműhöz, de bármikor választjuk a hét ülésre való bővítést.



A sok közös vonás mellett különböző okai lehetnek annak, hogy a Ford Tourneo Connect magasabb pontszámot ért el a nemzetközi értékelések során, mint a közeli ikertestvére. Az áttekintésünkben meg fogjuk mutatni ezeket az erősségeket, minden fontos tulajdonsággal foglalkozunk egy kicsit, beleértve a jármű teljesítményét, a kezelhetőséget, az üzemeltetési költségeket, valamint az utas- és csomagtér kihasználhatóságát is.

A Tourneo Connect-et a rivális kisteherautó-alapú MPV-kkel szemben is megpróbáljuk értékelni, igaz ezek már egyre ritkábbak, mivel egyre több autógyártó cseréli le őket elektromos változatokra (említhetjük például a Citroën e-Berlingo-t, a Peugeot e-Rifter-t vagy az Opel Combo-e Life-ot). Valójában a VW Caddy és a Mercedes T-osztály az egyetlen hasonló méretű versenyző ebben az osztályban, bár lehet, hogy a Dacia Jogger-t is ide sorolhatjuk.

Ne feledjük, ha bármilyen márkájú új járművet szeretnénk megvásárolni, mindig megéri megnézni a keresett jármű legjobb árait. Ide kattintva máris böngészhetsz a vonzó új Ford Tourneo Connect ajánlatok között.

A Tourneo Connect kívülről

Kétféle 4,5 és 4,85 méteres hosszúságú verziókat rendelhetünk (L1 és L2), de az Active verziók a hosszúságra és emelt futóművükkel magasságukra is rátesznek 1,5-1,5 centit. Hatalmasak a tengelytávok, a hosszú verziók pedig nagyobb tolóajtót is kapnak. A kétoldali tolóajtó az összes verziónál alapból jár.

A Tourneo Connect motorválasztéka

A motorválasztékot 1,5 literes benzines és 2 literes dízel alkotja, a benzines 114 lóerős, a dízel pedig 102 vagy 122 lóerős változatban rendelhető. A benzines változat a VW-tól érkezett, míg a dízel a Ford üzemében készült. Érdekesség még, hogy a benzines a korábbi Ecoboost motorokkal ellentétben itt nem három, hanem négyhengeres.

Mindegyik elérhető hatfokozatú kézi sebességváltóval vagy hétfokozatú duplakuplungos automatával is.



A dízelmotoros változat alapjáraton kissé morcos, és valóban elgondolkodhatunk azon, hogy szükségünk van az extra hetedik sebességfokozatra, hogy alacsonyan tartsuk a motorzajt az utazásaink során. A dízelhez az alap első hajtás mellé összkerékhajtás opció is elérhető, de csakis kézi váltóval.

Az automata sebességváltó gyors és sima sebességváltást tesz lehetővé, ha már mozgásban vagyunk. Ha kipróbáljuk ugyanazt a hatfokozatú kézi váltót a VW Caddy Cargo furgonban is, megállapíthatjuk, hogy mindkét modell esetében sima, céltudatos váltási funkció áll a rendelkezésünkre.

Az 1,5 literes, négyhengeres benzinmotor viszont nagyon simán gurul, igaz a VW-től származó DSG csak ront az élményen, és nem mindig találja meg a megfelelő fokozatot. A motor a kihasználatlansága esetén, például ha megálltunk a piros lámpánál, vagy csak simán lassan gurulunk, lekapcsol két hengert. Ebből mi nem fogunk érezni semmit, csak a kijelzőn megjelenő kiírásból fogjuk tudni, hogy éppen mi történt. A fogyasztás a benzinesnél olyan 7 liter körüli (vegyes) körül átlagosan, amelybe belefér a városi dugó és az autópályán való haladás is.

Vezetési élmény

A Caddy-hez hasonlóan, a 0-100 kilométer/óra sebességre történő felgyorsulásra 11,8 másodperc körüli időre számíthatunk a hosszú tengelytávú Grand modellnél, és valamivel kevesebbre a kisebb változatnál.

A meredek esésű szélvédőnek és a vaskos külső tükröknek köszönhetően sajnos nagyobb a szélzaj, mint azoknál az MPV-knél, amelyek formája jobban hasonlít egy személygépkocsira.



A Tourneo Connect vezetési élménye szerencsére jobban hasonlít a személyautókéhoz, pontos a kormányzása és megfelelően erősek a fékjei is. Ennek ellenére a magassága és tömege miatt nem éri el a legjobb MPV-k – például a VW Touran – színvonalát.

Az alapfelszereltségként 17 hüvelykes kerekek hasonlóképpen rugalmasan gurulnak az utakon, mintha pl. egy Dacia Jogger-t vezetnénk, és a karosszéria dőlése sem olyan extrém, mint ami egy ilyen magas járműtől elvárható lenne. A tapadási szint is megfelelő, a kocsi könnyen megbirkózik a sportosabb vezetéssel is.

Az autó belső tere, elrendezés, kivitelezés

A Ford Tourneo Connect ebben a tekintetben egy lépéssel a mechanikailag hasonló felépítésű VW Caddy előtt jár, mert az autó ülések, illetve a kormánykerék-beállítási lehetőségei mellett alapfelszereltségként állítható deréktámaszt is kapunk.

A Caddy-hez hasonlóan a Tourneo Connect belseje is kiábrándító, tele van kemény műanyagokkal. Csak a karfák kaptak puha felületet, ami ízléses textilborítással és szatén króm díszítéssel jelzi, hogy ez egy Tourneo és nem egy Dacia Jogger. Néhány tárolórekeszt találhatunk a műszerfalon és a központi konzolon, sőt ez utóbbin iker-pohártartó is elhelyezésre került.

Műszerfal, infotainment rendszer

A Tourneo Connect összes verziója egy nagyobb méretű, 10 hüvelykes érintőképernyős infotainment képernyőt kapott, amely a Caddy-n csak opcióként érhető el. A műholdas navigáció itt alapfelszereltség, csakúgy, mint a DAB rádió és az Android Auto/Apple CarPlay okostelefon-csatlakoztathatóság.



Hasznos a nagy kijelző, de látható, hogy az infotainment-rendszer alapvetően nem Ford által kifejlesztett, hanem a Volkswagen rendszere, amellyel először a VW Golf-ban találkozhattunk, és valljuk be, nem a legjobb a kategóriájában. A tetejére igaz egy Ford „bőr” borítást helyeztek, de a menüelrendezés ugyanaz.

A légkondicionáló fizikai (vagy megvilágított) kezelőszerveinek hiánya is dühítő, különösen éjszaka. Még a rádió hangerejének változtatása is körülményes lehet, de ez legalább a kormányon lévő gombok segítségével pótolható.

Mechanikus gombokkal vezérelhető a kikapcsolás, a klíma hőszabályozás és a hangerő, ezeket viszont kicsit szokni kell. Az ülésfűtés és a ventilátor szabályozója az érintőképernyőre került, ami nem annyira praktikus.

Utas- és csomagtér

A hátsó rész mindkét tengelytáv méretben elég széles ahhoz, hogy három felnőtt kényelmesen üljön egymás mellett. A lábtér azonban nem elég nagy a normál tengelytávú változatban, és az üléseket sem lehet előre-hátra csúsztatni (ahogyan pl. ez megtehető a VW Touran esetében).



A két első ülés elrendezése sem megfelelő, mert a két szélső hátsó ülésen ülő utasnak kissé ferdén kell ülnie, hogy a lábuk az előttük lévő ülés alá illeszkedjen. A jóval hosszabb tengelytávval rendelkező Grand lehetővé teszi a hátsó ülések elmozgatását, így több lábtér szabadul fel, vagyis ebből a szempontból nem kérdés, hogy a Grand Tourneo Connect a megfelelőbb választás, főleg akkor, ha rendszeresen szállítunk a kocsival magasabb embereket.

A harmadik üléssor (ha van) meglehetősen közel van a padlóhoz, így hiányzik a comb alatti megfelelő méretű támaszték. A lábtér itt elviselhető a felnőttek számára (sőt sokkal jobb, mint pl. ami rendelkezésre áll a Seat Tarraco vagy a VW Tiguan Allspace harmadik soraiban, a fejtér pedig egyenesen kiváló.



Két hátsó tolóajtóval rendelkezik, de a beszálláshoz igen magas a küszöb, amely problémákat okozhat a mozgási problémákkal küzdő utasok számára.

A csomagtartó kapacitása kiváló ötüléses konfigurációban mindkét tengelytáv esetében, különösen, ha az opcionális harmadik sort még el is távolítjuk. A hivatalos csomagtér kapacítás a konfiguráció szerint 1100 liter a rövidebb modellnél, vagy 1452 liter a Grand-nál, tehát bármilyen méretű babakocsi vagy kerékpár elfér benne, és ha az összes hátsó ülést összehajtjuk vagy eltávolítjuk, egy költöztetésre alkalmas furgonnal rendelkezünk.



Ha kiszedjük az üléseket, a rövid változatnál is közel két méteres lesz a rakodóhely, a hosszabb kivitelnél pedig 226 centi hosszú tárgyakat is bepakolhatunk, az elgurulás megakadályozásáról pedig külön speciális rögzítőfülek gondoskodnak.

A standard tengelytávú modellekben, vagyis ha mind a hét ülés a helyén van, nagyon kicsi lesz a csomagtartó kapacitása, de a hasonló felszereltségű Grand-ban még ekkor is tisztességes méretű raktér marad a leghátsó ülések mögött.

Mint sok kisteherautó alapú MPV-nél, a hátsó csomagtérajtó egy hatalmas felületű panel, amelynek kinyitásához komolyabb mértékű szabad térre van szükség, ezért ügyeljünk arra, hogy ne parkoljunk túl közel semmihez ami mögöttünk helyezkedik el. Lehetőség van opcionálisan elektromos nyitásra is, hogy egy kicsit könnyebb legyen az életünk.

Kár, hogy nincs oldalra nyíló, kétszárnyú csomagtérajtó opció, pedig a Caddy-nél ezt is kérhetjük. Helyette marad a felnyíló változat, ami sok helyet is foglal, viszont esőben alá tudunk állni. A hátsó ajtó kézzel mozgatható, de a végén egy elektromos motor gyengéden behúzza, csakúgy mint az oldalajtókat is.

Nincs praktikus eltolható üvegablak a kocsin, amelyet önállóan kinyithatnánk pl. kisebb tárgyak be-/kipakolásához, ami viszont kár. Az elektromos kisteherautó riválisoknál (pl. Citroën e-Berlingo, Peugeot e-Rifter, vagy Opel Combo-e Life) ez is rendelkezésre áll.



Hatékonyság, üzemeltetési költségek

A Ford Tourneo Connect sok mindenben osztozik a VW Caddy-vel – viszont ennek a modellnek sokkal kedvezőbb az ára, igaz még mindig sokkal drágább, mint a hétüléses Dacia Jogger.

A Ford Tourneo Connect üzemeltetési költségei is picivel alacsonyabbak, mint a Caddy-é, ami versenyképessé teszi a piacon.

A hivatalos üzemanyag-fogyasztás és károsanyag-kibocsátás tiszteletreméltó ennél a járműtípusnál: a benzin 40 mpg, a dízelek pedig az 50-es értékek közepéig mennek el.

Ha MPV-t keresünk céges autóként, sokkal jobban járunk, ha elektromos vagy plug-in hibrid járművet választunk. Az e-Berlingo, az e-Rifter és a Combo-e Life például sok – más elektromos autóra is érvényes - támogatással rendelkezik.

Biztonság, kényelmi funkciók

A Tourneo Connect ugyanazzal az ötcsillagos Euro NCAP biztonsági besorolással rendelkezik, mint a Caddy, mivel számos szabványos biztonsági segédeszközt használ. Automatikus vészfékezést (AEB) kapunk kerékpáros- és gyalogosészleléssel, valamint alapfelszereltség a sávtartó asszisztens is. Az adaptív sebességtartó automatika és az közlekedési tábla felismerő rendszer viszont már opcióként választható.

A Tourneo Connect alapfelszereltsége az első és a hátsó parkolóérzékelő, míg a Caddy-ben a drágább Life-csomagot kell ehhez megvásárolni. A tolatókamera is az opciós lista tartaléka, bár ha ez nem lenne, az sem lenne a világ vége, mert a nagy ablakokon egyébként is remek a kilátás.



Ami viszont hiányik, az a kulcs nélküli nyitás, ami azért is furcsa, mert közben az indítás nyomógombos. Persze extraként megrendelhető, de alapfelszereltségként nem kapjuk meg, ehhez minimum a kétszázezer Ft-ba kerülő „Vezetési asszisztens 4” csomagot kell megvásárolni. Igaz ez tartalmazza a tempomatot, a holttérfigyelőt, a parkoló radarokat és egyéb biztonsági kiegészítőket is, szóval egyértelműen megéri megvenni pluszban.

Szintén hiányzik a nyitható hátsó ablak az alap változatnál, ami opcióként 16 ezer Ft-ért megrendelhető, viszont nyáron nagyon hasznos lehet, mert elég jól át lehet a segítségével szellőztetni a járművet.

Mennyi a mennyi?

Az autó ára jelenleg a márkakereskedésekben a rövid tengelytávú, benzines, kézi váltóval szerelt változatokban 13 millió forinttól indul. A hosszú tengelytávú, összkerék meghajtású, 122 lóerős dízelek, automatával ugyanebben a felszereltségben már 14-15 millió forint körül vásárolhatóak meg.

A Titanium felszereltségű benzines, manuális váltós modellek az Autócentrum Szabó Csoport kínálatában bruttó 12,6-14,8 millió Ft között mozognak, felszereltségtől függően. A hosszú verzió felára általában 250 ezer forint, a PowerShift váltóé 620-650 ezer forint, a 122 lóerős dízelmotoré 300 ezer Ft.



A Titanium felszereltséget egyébként is érdemes megcéloznunk, hiszen a kötelező vészféken, az ütközésmegelőző rendszeren, az éberség figyelőn kívül még kapunk többek között parkoló radart, tempomatot, elektromos kéziféket, manuális klímát, USB-s Android Auto / WiFi-s Apple Carplay képes infotainment rendszert 8 hüvelykes kijelzővel, plusz még egy halom légzsákot is.

Az Active verzió egyelőre csak benzines, automata, hosszú verzióban érhető el, felára kb. 700 ezer forint. Az Active változatok jelenleg az Autócentrum Szabó Csoport kínálatában picivel több, mint 15 millió Ft-ért vásárolhatóak meg.

Itt válogathatsz a készleten lévő Ford modellek közül:

Oldalainkon HTTP sütiket használunk, a jobb működésért. További információk