A sült ételek is adhatnak ötletet arra, hogy a bolygónk egészségesebb legyen? Nos, a Ford Transitok már élvezik ennek az előnyeit...
2020.01.21
A Ford jóváhagyta a hidrogénezett növényi olaj (HVO) felhasználását a Ford Transit gépjárművekben. A megújuló dízelüzemanyag előállítása hulladékolajok felhasználásával történik, ideértve a használt étolajokat is, amelyek beszerezhetőek az éttermekből és vendéglőkből – de akár az otthoni konyhákból is.
A
HVO – vagyis a megújuló dízelolaj - használata megoldás lehet a hagyományos, fosszilis tüzelőanyagok visszaszorítására, s ez hozzájárulhat a levegő minőségének javulásához is.
Az üvegházhatású gázok kibocsátása akár 90%-kal is csökkenthető lenne, ha teljesen megszűnne a hagyományos gázolajok felhasználása a járművekben, ugyanis a tisztán
HVO-val futó járművek sokkal kevesebb nitrogén-oxidot és más a környezetünkre káros részecskét bocsátanak ki, mint a hagyományos dízel járművek, mivel az üzemanyag egyáltalán nem tartalmaz ként vagy oxigént.
A zsír a kulcs!
Az Európa szerte működő kereskedelmi társaságok most már begyűjtik a használt főző/sütő-olajat a vendéglátóipari létesítményektől és az iskolákból, tanintézményekből. A
RecOil, egy az Európai Bizottság által is támogatott EU-s kezdeményezés, amelyet a biodízel-termelés fellendítésére hoztak létre, s amely szervezet az használt főző/sütő olajok begyűjtésére irányuló tevékenysége folyamatos kibővítésén dolgozik.
Ezenkívül a
HVO, amely hulladék állati zsiradékokat és halolajat is tartalmaz, segít a dízelmotoroknak abban is, ha alacsonyabb hőmérsékleten kell azokat beindítani. A hidrogénnel mint katalizátorral történő előállítási folyamat azt jelenti, hogy a HVO tisztább égésű, mint a hagyományos biodízel, és hosszabb eltarthatósági idővel is rendelkezik.
A
Ford alaposan megvizsgálta a
HVO-t a 2,0 literes
EcoBlue motorjában, hogy megbizonyosodjon arról, nincs-e szükség valamilyen módosításra, és hogy ez nem befolyásolja-e a szervizek tevékenységét. Az üzemanyag továbbfejlesztésére nem volt szükség, mielőtt a Ford legújabb Transit kisteherautóiban tesztelték az új üzemanyagot.
A
HVO a kiválasztott üzemanyagtöltő állomásokon már kapható Európában, jelenleg (2020. elején) főként a Skandináv országokban és a Balti államokban, ahol akár tiszta formában vagy a hagyományos gázolajjal keverve is beszerezhető. Az üzemanyagot már különböző piacok flottaüzemeltetői is elfogadják, hogy javítsák egyéni zöld tanúsítványaikat.
Az üzemanyagot a hagyományos dízel üzemanyaghoz hasonlóan ömlesztett formában szállítják a speciális beszállítók az üzemanyag töltő állomásokra. Ha egy járműben már alacsony a
HVO üzemanyag szintje, és nincs a közelben olyan töltőállomás, ahol beszerezhető a
HVO, a járművezető megteheti, hogy a hagyományos dízelolajjal tankolja meg a járművet - az üzemanyagok ugyanis problémamentesen keveredhetnek a tartályban.
„
A haszongépjárműveknek a hulladékból előállított tüzelőanyaggal történő üzemeltetése, beleértve a használt főzőolajat is, első hallásra túlzásnak tűnhet, de a hidrogénezett növényi olajak használata valójában ma már egy nagyon is valós módszer, amellyel a Ford Transit vezetői és a flottaüzemeltetők is segíthetnek abban, hogy a bolygónkon minél többen élvezhessük a jobb levegő minőséget.” – mondta
Hans Schep, a Ford of Europe haszongépjárművek ügyvezető igazgatója.
Kapcsolódó videók:
Forrás: Ford Europe