A „muvone” önvezető taxi koncepció elnyerte a Ford „Új tervezők díját”

2020.09.18
A COVID-19 járvány okozta válság új kihívások elé állította a mobilitást: a társadalmi távolságtartás hatással van a tömegközlekedésre, a forgalom megváltozott áramlása a személy- és áruszállítást is érinti, és közben jelentősen fokozódik az aggodalom is azzal kapcsolatban, hogy miképp őrizhetjük meg az emberek egészségét és jólétét.

Az Egyesült Királyságban, a Staffordshire Egyetemen egy közlekedés-tervezési szakon végzett friss diplomás szakember kifejlesztett egy egyedülálló megoldást, amely elősegítheti az emberek - és különösen a csökkent mozgásképességűek - biztonságos közlekedését, miközben betartja a társadalmi távolságtartás szabályait is.



A Marius Lochner által kifejlesztett „muvone” koncepció elnyerte a Ford „New Norm Mobility Award” díját. A Ford felkérte a tervezéssel foglalkozó friss diplomásokat arra, hogy dolgozzanak ki mobilitási koncepciókat, ötleteket és megoldásokat, amelyek kiemelten figyelembe veszik a COVID-19 járvány következtében bevezetésre került szabályokat is.

Az önvezető taxiként kifejlesztett „muvone” koncepció a biztonságos egyéni mobilitást helyezi előtérbe, lehetővé téve az emberek számára, hogy kényelmesen és ott utazzanak, ahol csak akarnak.



"A COVID-19 válság nagyban befolyásolta az életünket, megváltoztatta az emberek és az áruk mozgását, és mindenki számára" új normákat "teremtett." - mondta Chris Hamilton, a Ford of Europe vezető tervezője. „Ehhez új ötletekre, új alkalmazásokra van szükség, új funkciókkal, új dizájnnal a mobilitással kapcsolatban, ahol a jármű, a privát tér, és a személyes egészség minden eddiginél fontosabbá vált.

A „muvone” koncepció minimalista belső teret kínál sík felületekkel és könnyen tisztítható anyagokkal, így a jármű fertőtleníthető két egymást követő személyszállítás között. Úgy tervezték, hogy nagyobb társadalmi befogadást tegyen lehetővé egy olyan időszakban, amikor a fogyatékossággal élő embereknek erre leginkább szükségük van. A könnyű hozzáférhetőség miatt a „muvone” nagyon alkalmassá válik az idősek és a mozgáskorlátozottak számára is.

Ez a díj egyébként a „New Designers Awards” (Új tervezők díja) elismerés része - amelyet az Egyesült Királyság legnagyobb – friss diplomás tervezők számára szervezett –kiállításán adnak át minden évben, s amelyre elsősorban a formatervezésből diplomát szerzett hallgatók nyújthatják be pályázataikat.

Idén a járványügyi korlátozások miatt ezt a kiállítást virtuálisan tartották meg. A nyertes koncepciójáért Lochner 1000 fontot kapott (kb. 400 ezer Ft), plusz egy féléves mentorálást a Ford of Europe vezető tervezői részéről. Ernst Reim és Sonja Vandenberk egyébként a Ford európai formatervezési igazgatója mellett a bírálóbizottság tagjai is voltak..

Ezt az elimerést a Top Gear Magazinnal együttműködve adták át. Charlie Turner, a Top Gear szerkesztőségi igazgatója a bíráló bizottság tagja volt, és részletesen kommentálta az összes pályázatot.



A bemutatott kreativitás igazán lenyűgöző volt, és bemutatta, hogy az oktatási rendszeren keresztül érkező következő generációs tehetségek milyen mély szakmai tudással rendelkeznek. Ez így egyáltalán nem tette könnyűvé a győztes kiválasztását”- mondta Turner.

Az intelligens világ intelligens járműve - amely az egyén magánéletére és biztonságára helyezi a hangsúlyt - a „muvone” nagyon szorosan illeszkedik a Ford emberközpontú tervezési megközelítéséhez. A koncepció barátságos tervezési nyelve, átgondolt márkaépítése és a jelenlegi városi infrastruktúrával való használatra való alkalmasság segítette a többi pályázó munkája fölé emelni ezt a pályázatot.

A díj második helyezettje a HALO Project lett, egy olyan alkalmazás ötlete, amely segít a felhasználóknak az utazási döntések meghozatalában és az útvonalak kiválasztásában a személyes biztonság, nem pedig a leggyorsabb vagy legrövidebb út előtérbe helyezésével.

A további pályázatok között szerepelt még a mikro-mobilitás koncepciója, mint például az elektromos robogók és a fedélzeti eszközök, valamint a nagyobb járművek, például az elektromos teherautók, vezető nélküli teherautók, és egy olyan koncepció jármű is, ahol egyetlen gombnyomásra teherautóvá alakítható egy sportkocsi.

Forrás: Ford Europe
Oldalainkon HTTP sütiket használunk, a jobb működésért. További információk