A Mustang GTD csúcstechnológiás felfüggesztését a nagy teljesítményű versenyékszerekhez hasonlóan mutatták be
2024.06.15
A teljesítmény központi szerepet játszik a vadonatúj Mustang GTD küldetésében, de művészi kivitelezése és kidolgozottsága is megmutatkozik az utastérben, amely a legmodernebb, versenykész felfüggesztés kirakataként szolgál.
"
A hátsó felfüggesztést a célnak megfelelően tervezték, de egyben gyönyörű dolog is ránézni." -
mondta Jim Owens, a Mustang GTD marketingmenedzsere. – „
Kár lett volna elrejtenünk, hogy soha ne lássuk. A felfüggesztés ablakával a tulajdonosok anélkül gyönyörködhetnek a lengéscsillapítók kék és arany díszítésében, hogy eltávolítanák a műszaki panelt, az utasok pedig szó szerint nézhetik a felfüggesztést működés közben.”
A hozzávetőleg 60 cm széles és 25 cm magas polikarbonátból készült, mindkét oldalán karcálló bevonattal ellátott ablaka
a mérnöki csapatok kemény munkáját mutatja be, ami úgy néz ki, mint egy finoman megmunkált precíziós óra.
„
Egy olyan autóval, mint a Mustang GTD, olyasmit kellett tennünk, ami egyszerűen menő, és a tulajdonosai is értékelni fogják.” –
mondta Owens.
Versenyen bevált technológia
Az aktív aerodinamikától a szénszálas karosszériáig, magnézium kerekekig és a hátsó tengelyig a Mustang GTD a versenyeken bevált technológia mintapéldája.
Központi eleme a félaktív felfüggesztés, amely mindig is a pályára készült, ám most már a sorozatgyártású Mustangok alapját is képezi.
„
Soha nem csináltunk ilyen felfüggesztést a Mustangon.” –
mondta Greg Goodall, a Mustang GTD fő programmérnöke. „
Az általunk kitűzött agresszív köridő-célok eléréséhez a motorsportokon keresztül kerestük az inspirációt, hogy valami igazán nagyot alkossunk. Ez az élvonalbeli felfüggesztés és a fejlett lengéscsillapítók kulcsfontosságúak ahhoz, hogy a Mustangból Mustang GTD lett.”
A Mustang GTD belső hátsó felfüggesztésénél a lengéscsillapítók és rugók alacsonyan, a hátsó kerekek között helyezkednek el, nem pedig egy vonalban és felettük. Ez is egy újabb példa arra, hogy a Ford a pályáról tanultakat az országutakra is átvitte. Az erős, merev és súlyhatékony motorsport-stílusú csőkerettel kombinálva a Mustang GTD hátsó részén látható, lánctalpas DNS-t lehetetlen figyelmen kívül hagyni. A Multimatic szabadalmaztatott
Adaptive Spool Valve lengéscsillapítói eközben túlmutatnak a versenyzés világában a megengedettnél.
A legpuhábbról a legkeményebb beállításra mindössze 15 ezredmásodperc alatt képesek átállni – hatszor gyorsabban, mint ahogy az emberi szem pl. pislogni képes – az ASV lengéscsillapítók folyamatosan alkalmazkodnak a vezetési módhoz, az útfelülethez és a vezetési stílushoz, hogy maximalizálják a Michelin abroncsok és az út érintkezését.
„
Az adaptív lengéscsillapítás nagyobb rugalmasságot tesz lehetővé az abszolút menetteljesítmény terén, mint a passzív lengéscsillapító.” –
mondta Scott Keefer, a Multimatic mérnöki részlegének alelnöke. „
Lehetővé teszi, hogy szétválasztja a menet és a kezelhetőség közötti kompromisszumot, amelyet a lengéscsillapító hangolása során általában meg kell tenni. A rendszerünk kettős győzelem, mivel a beállítások nagyon analógnak tűnnek, és nagyon természetesek a mozgásvezérlés szempontjából.”
Mindegyik lengéscsillapítónak két rugója van, és az országutakon történő vezetésnél ezek
együttműködnek a kényelmes utazás érdekében. A vezető által választható Track mód aktiválása hidraulikusan összenyomja az egyik rugót, ami majdnem megduplázza a rugóerőt, és körülbelül 40 mm-rel lesüllyeszti a járművet, hogy maximalizálja a pályára való képességet is.
A merevebb rugózás elősegíti a mechanikus tapadást, de a versenyautókhoz hasonlóan a szilárdabb rugók is javítják az aerodinamikai tapadást. Ahogy a Mustang GTD aktív aerodinamikája nagy sebességnél lenyomja az autót, a Track mód erősebb rugósebessége ellensúlyozza az aerodinamikus guggolást, és segít a gumiabroncsok érintkezési felületének a lehető legszélesebb tartásában a gyorsítások, a fékezések és kanyarodás közben.
A Mustang GTD elsőként a Le Mans-i 24 órás versenyen jelenik meg, mielőtt továbbindul a Spa 24-re és a Goodwood-i fesztiválra. A nyarat Európában is teszteléssel tölti majd, mielőtt még idén megpróbálkozna egy hivatalosan időzített hét perc alatti körrel a legendás német
Nürburgring pályán.
Itt válogathatsz a készleten lévő Ford modellek közül:
Forrás: Ford Global Media