A mozgásukban korlátozott embereknek szánt önvezető taxi nyerte a Ford ‘New Designers’ díját

2021.07.05
A mozgásukban korlátozott emberek számára nehézséget okozhat az autózás vagy a tömegközlekedés. Az Egyesült Királyságban a mozgáskorlátozottak minden évben 26 százalékkal kevesebbet utaznak, mint a többi felnőtt.

Éppen ezért Calum Gambrill, a londoni Ravensbourne Egyetem ipari formatervező hallgatója kidolgozott egy megoldást, ami megfizethetőbb városi taxiszolgáltatást nyújthatna a mozgásukban korlátozott és idős emberek számára.



Az ‘Embark’ nevű tanulmány nyerte el a friss diplomás dizájnerek számára megrendezett legnagyobb brit megmérettetés, a 2021-es New Designers Versenye részeként odaítélt Ford Dizájn Díjat. A Ford versenyét olyan formatervező tanulók számára hirdették meg, akik emberközpontú megközelítéssel állítanak össze önvezető autókoncepciókat, különös figyelmet fordítva az utastérre, a belső világításra, a kényelmes ki- és beszállásra, valamint a fedélzeti szórakoztató rendszerekre.

Minden tervező arra vágyik, hogy megálmodhassa a jövőt. Örömmel látom, hogy a különféle kreatív iparágak fiatal képviselői ilyen könnyen ki tudnak lépni a szokványos keretek közül. Sosem látott, vadonatúj ötletek kellenek ahhoz, hogy újszerű, inspiráló élményeket teremtsünk az autókban.” - vélekedett Amko Leenarts, a Ford Európa formatervezési igazgatója.



Az ‘Embark’ alapötlete egy taxiszolgáltatás, ami egy külön erre fejlesztett alkalmazással és elektromos hajtású, önvezető autókból álló járműflottával működik. A felhasználók az alkalmazással intik le a taxit, majd az oldalajtó rámpáján keresztül szállnak be. A fedélzeti WiFi segítségével csatlakozhatnak az internetre, és utazás közben zenét hallgathatnak. A jármű más önvezető autókkal is kapcsolatban áll, hogy megtalálja a lehető leghatékonyabb útvonalat és a szabad parkolóhelyeket. A fizetés kilométer-alapú tarifával vagy havi előfizetéssel egyaránt megoldható.

Calum érzi az emberi jogok valódi lényegét, ezért is tűnt fel nekünk azonnal a pályaműve – hiszen az ‘Embark’ az emberközpontú tervezés remek példája. Ráadásul egy új területet jelöl ki az önvezető járművek alkalmazására, érzékletesen szemléltetve, mennyi hihetetlen lehetőség rejlik ebben az új technológiában.” - mondta Usha Raghavachari, a D-Ford kutatási igazgatója. A D-Ford a vállalat globális kreatív innovációs laboratóriumait összefogó csoport, amely 2-15 évvel előre igyekszik feltérképezni a jövőt, emberközpontú megoldásokkal gazdagítva a problémák megoldását és a tervezést.

A nyertes tanulmányért Gambrill jutalma 1000 font (kb. 410.000 forint) a tervezői karrierje támogatásához, illetve két hónapon át tartó mentorálás a D-Ford formatervezőitől. Leenarts és Raghavachari mellett a zsűri tagjai voltak még Betsy Fields-Smith, az IDEO igazgatója, valamint James McLachlan, a Car Design News szerkesztője is.

Mindig azok a koncepciók a legértékesebbek, amelyek a kielégítetlen emberi igények ismeretéből fakadnak. Éppen ezért egy olyan tanulmány, ami egy, a tömegközlekedést nehezen használó csoportra összpontosít, pontosan azt az emberközpontú tervezési módszert és értékrendet képviseli, ami a Fordot jellemzi.” - nyilatkozta Fields-Smith.

Gambrill mellett díjat kapott még Olivia Goldsmith is utastér-tanulmányáért, amelyben az interaktív műszerfal mellé hangulatvilágítást és a sötétben derengő üléseket álmodott meg, illetve Lili Chen, akinek buborék-ülése minden emberi testhez hozzáidomul, csökkentve a kifáradást és javítva a komfortérzetet. Voltak további izgalmas pályaművek is etikus és újrahasznosított anyagokból felépített utasterekről, a mentális egészséget és a jó közérzetet javító kabinokról, és interaktív belterekről, amelyek vidám, játékos atmoszférát teremtenek.

A legtöbb elképzelés az anyagokra és a fényekre koncentrált, így hát látványosan kiemelkedett közülük az a tanulmány, ami egy létező problémára, a mozgásukban korlátozott emberek mobilitására keresett megoldást. Ez nagyon is komoly gondot okoz Londonban és a világ más nagyvárosaiban, ahol a tömegközlekedési rendszerek nem igazán felelnek meg a számukra.” - mondta el McLachlan.

Forrás: Ford Europe
Oldalainkon HTTP sütiket használunk, a jobb működésért. További információk