A Ford vezérigazgatója szerint a Tesla és a kínai elektromos járművek szétszerelése sokkoló volt, és ez arra késztette, hogy felrázza az autógyártót

2025.11.20
A „Office Hours: Business Edition” című műsor egyik közelgő epizódjában Jim Farley azt mondta, hogy az a „sokkoló” felismerés, hogy mennyire messze van Elon Musk autógyártója és a kínai elektromos járművek feltörekvői, arra késztette, hogy átalakítsa a vállalatot.



Nagyon megtisztelő volt számomra, amikor szétszedtük az első Tesla Model 3-at, és elkezdtük szétszedni a kínai járműveket is. Amikor szétszedtük őket, sokkoló volt, amit találtunk.” – mondta Farley nemrég Monica Langley műsorvezetőnek.



A detroiti vezető elmondta, hogy a Ford Mustang Mach-E-ben körülbelül 1,6 km-rel több elektromos vezeték volt, mint egy Teslában, ami extra többletsúlyt adott az autónak, és emiatt sokkal nagyobb és drágább akkumulátort is igényelt.

A rivális járművek szétszerelése bevett gyakorlat az autóiparban. Az okostelefon-gyártóból elektromosjármű-gyártóvá vált Xiaomi vezérigazgatója szeptemberben árulta el, hogy csapata három Tesla Model Y-t vásárolt, és szétszedte őket, hogy minden alkatrészüket megvizsgálják.



Farley, aki 2020 óta vezeti a Fordot, azt mondta, hogy a szétszerelések meggyőzték arról, hogy a vállalatnak változnia kell, hogy megfeleljen az új riválisoknak.

2022-ben Farley a Ford elektromosjármű-műveleteit egy új részlegbe, a Model E-be szervezte. A részleg több mint 5 milliárd dolláros veszteséget könyvelt el 2024-ben, és várhatóan hasonló csapással néz szembe idén, de Farley azt mondta, nem bánja meg a lépést.



Tudtam, hogy brutális lesz ez üzleti szempontból.” – mondta a podcastban, hozzátéve, hogy fontosnak tartja, hogy a Ford elektromosjármű-műveletei elszámoltathatóak legyenek a befektetők felé.

Az én ethoszom az, hogy a legnehezebb problémákat a lehető leggyorsabban oldjuk meg, és néha tegyük ezt nyilvánosan, mert így gyorsabban megoldjuk őket.” – mondta Farley.



Kína elektromos autó forradalma

Farley rendszeresen figyelmeztetett, hogy a kínai elektromos autóóriások egzisztenciális fenyegetést jelentenek a Fordra és más nyugati autógyártókra.

Júniusban a kínai elektromos járműveket "messze jobbnak" nevezte nyugati társaiknál, a múlt hónapban pedig azt mondta, hogy a kínai márkák, mint például a BYD, "teljes mértékben uralják" a globális elektromos járműpiacot.

Kínában az új autóeladások körülbelül 50%-a elektromos, szemben az Egyesült Államokban elért körülbelül 10%-kal.



A kínai autógyártók a megfizethető árú, csúcstechnológiás elektromos modellek széles választékával megelőzték nyugati riválisaikat – és most sokan közülük külföldön terjeszkednek, gyorsan piaci részesedést szerezve Európában és a fejlődő piacokon.

Farley már régóta kongatja a vészharangot a kínai elektromos járművek térnyerése miatt, de ő maga is rajongója ezeknek. A Ford vezérigazgatója azt mondta, hogy már hat hónapja vezet egy Xiaomi által gyártott elektromos szedánt, és "nem akar lemondani róla".

Az elektromos járművek robbanásszerűen terjednek Kínában.” – mondta Farley az „Office Hours” podcastban, hozzátéve, hogy a kínai kormány „gazdasági léptekkel” az akkumulátoros járművek javára állt.

Nem mondhatunk le az elektromos járművekről, nemcsak az Egyesült Államokban, de ha globális vállalat akarunk lenni, akkor ezt nem fogom csak úgy átengedni a kínaiaknak.” – mondta Farley.

Ennek ellenére a Ford elektromos járműpiaci törekvései továbbra is rögös úton haladnak az Egyesült Államokban.



A Blue Oval rekordot jelentett az elektromos járművek eladásairól a harmadik negyedévben, mivel a vásárlók rohantak a járművek megvásárlására a szövetségi adójóváírás lejárta előtt, de Farley a múlt hónapban egy elemzői telefonhívásban azt mondta a befektetőknek, hogy a közeljövőben az amerikai piacnak csak körülbelül 5%-ára számít elektromos járműként, mivel az elektromos járművek iránti kereslet csökken.

Most már tudjuk, hogy az elektromos járművek piaca az Egyesült Államokban teljesen más, mint gondoltuk.” – mondta Farley az „Office Hours” podcastban, hozzátéve, hogy az amerikai fogyasztókat jobban érdeklik a megfizethető elektromos modellek, mint a „70-80 000 dolláros elektromos járművek”.

Az új piac kiszolgálása érdekében a Ford ismét átalakítja elektromos jármű stratégiáját. Farley augusztusban bemutatott egy új elektromos járműgyártó sort, amelyről azt mondta, hogy segíteni fog a Fordnak legyőzni a BYD-t és a Teslát.

Az átalakított gyártósorról legördülő első jármű egy 30 ezer dolláros középkategóriás pickup lesz, amely várhatóan 2027-ben kerül piacra.



Forrás: Business Insider
Oldalainkon HTTP sütiket használunk, a jobb működésért. További információk