A Ford vezérigazgatója szerint a Tesla és a kínai elektromos járművek szétszerelése sokkoló volt, és ez arra késztette, hogy felrázza az autógyártót
2025.11.20
A „Office Hours: Business Edition” című műsor egyik közelgő epizódjában Jim Farley azt mondta, hogy az a „sokkoló” felismerés, hogy mennyire messze van Elon Musk autógyártója és a kínai elektromos járművek feltörekvői, arra késztette, hogy átalakítsa a vállalatot.
„
Nagyon megtisztelő volt számomra, amikor szétszedtük az első Tesla Model 3-at, és elkezdtük szétszedni a kínai járműveket is. Amikor szétszedtük őket, sokkoló volt, amit találtunk.” –
mondta Farley nemrég Monica Langley műsorvezetőnek.
A detroiti vezető elmondta, hogy
a Ford Mustang Mach-E-ben körülbelül 1,6 km-rel több elektromos vezeték volt, mint egy Teslában, ami extra többletsúlyt adott az autónak, és emiatt sokkal nagyobb és drágább akkumulátort is igényelt.
A rivális járművek szétszerelése bevett gyakorlat az autóiparban. Az okostelefon-gyártóból elektromosjármű-gyártóvá vált Xiaomi vezérigazgatója szeptemberben árulta el, hogy csapata három Tesla Model Y-t vásárolt, és szétszedte őket, hogy minden alkatrészüket megvizsgálják.
Farley, aki 2020 óta vezeti a Fordot, azt mondta, hogy a szétszerelések meggyőzték arról, hogy
a vállalatnak változnia kell, hogy megfeleljen az új riválisoknak.
2022-ben Farley a Ford elektromosjármű-műveleteit egy új részlegbe, a
Model E-be szervezte. A részleg több mint 5 milliárd dolláros veszteséget könyvelt el 2024-ben, és várhatóan hasonló csapással néz szembe idén, de Farley azt mondta, nem bánja meg a lépést.
„
Tudtam, hogy brutális lesz ez üzleti szempontból.” –
mondta a podcastban, hozzátéve, hogy fontosnak tartja, hogy a Ford elektromosjármű-műveletei elszámoltathatóak legyenek a befektetők felé.
„
Az én ethoszom az, hogy a legnehezebb problémákat a lehető leggyorsabban oldjuk meg, és néha tegyük ezt nyilvánosan, mert így gyorsabban megoldjuk őket.” –
mondta Farley.
Kína elektromos autó forradalma
Farley rendszeresen figyelmeztetett, hogy a kínai elektromos autóóriások egzisztenciális fenyegetést jelentenek a Fordra és más nyugati autógyártókra.
Júniusban a kínai elektromos járműveket "
messze jobbnak" nevezte nyugati társaiknál, a múlt hónapban pedig azt mondta, hogy a kínai márkák, mint például a BYD, "
teljes mértékben uralják" a globális elektromos járműpiacot.
Kínában az új autóeladások körülbelül 50%-a elektromos, szemben az Egyesült Államokban elért körülbelül 10%-kal.
A kínai autógyártók a megfizethető árú, csúcstechnológiás elektromos modellek széles választékával
megelőzték nyugati riválisaikat – és most sokan közülük külföldön terjeszkednek, gyorsan piaci részesedést szerezve Európában és a fejlődő piacokon.
Farley már régóta kongatja a vészharangot a kínai elektromos járművek térnyerése miatt, de ő maga is rajongója ezeknek. A Ford vezérigazgatója azt mondta, hogy már hat hónapja vezet egy Xiaomi által gyártott elektromos szedánt, és "
nem akar lemondani róla".
„
Az elektromos járművek robbanásszerűen terjednek Kínában.” –
mondta Farley az „Office Hours” podcastban, hozzátéve, hogy a kínai kormány „gazdasági léptekkel” az akkumulátoros járművek javára állt.
„
Nem mondhatunk le az elektromos járművekről, nemcsak az Egyesült Államokban, de ha globális vállalat akarunk lenni, akkor ezt nem fogom csak úgy átengedni a kínaiaknak.” –
mondta Farley.
Ennek ellenére a Ford elektromos járműpiaci törekvései továbbra is rögös úton haladnak az Egyesült Államokban.
A Blue Oval rekordot jelentett az elektromos járművek eladásairól a harmadik negyedévben, mivel a vásárlók rohantak a járművek megvásárlására a szövetségi adójóváírás lejárta előtt, de Farley a múlt hónapban egy elemzői telefonhívásban azt mondta a befektetőknek, hogy
a közeljövőben az amerikai piacnak csak körülbelül 5%-ára számít elektromos járműként, mivel az elektromos járművek iránti kereslet csökken.
„
Most már tudjuk, hogy az elektromos járművek piaca az Egyesült Államokban teljesen más, mint gondoltuk.” –
mondta Farley az „Office Hours” podcastban, hozzátéve, hogy az amerikai fogyasztókat jobban érdeklik a megfizethető elektromos modellek, mint a „
70-80 000 dolláros elektromos járművek”.
Az új piac kiszolgálása érdekében
a Ford ismét átalakítja elektromos jármű stratégiáját. Farley augusztusban bemutatott egy új elektromos járműgyártó sort, amelyről azt mondta, hogy segíteni fog a Fordnak legyőzni a BYD-t és a Teslát.
Az átalakított gyártósorról legördülő első jármű egy 30 ezer dolláros középkategóriás pickup lesz, amely várhatóan 2027-ben kerül piacra.
Forrás: Business Insider