A Ford új 3D Nyomtatási Központot nyit az első Európában gyártott teljesen elektromos jármű gyártásának támogatására
2023.02.10
Az év végére legördül a kölni összeszerelő sorról a Ford első teljesen elektromos modellje Európában. A Ford nem csupán a termelési létesítményeit alakítja át a kölni villamosítási központba az előkészületek során, hanem a gyártási folyamatokat is még hatékonyabbá és fenntarthatóbbá teszi, ezzel is előmozdítva a digitalizációt és az Ipar 4.0-t.
A legújabb innováció egy új 3D nyomtatási központ megnyitása. Itt
tizenkét csúcstechnológiás 3D nyomtató a legkülönfélébb műanyag- és fémalkatrészek széles skáláját állítja elő, mindössze néhány centiméter hosszúságtól és mindössze 30 gramm tömegűtől, míg a többi – a központ legnagyobb 3D nyomtatójával készült – akár 2,4 méter hosszúságot is. 1,2 méter széles és 1 méter magas, tömege pedig mindössze csak 15 kilogramm.
"
Elsősorban az itteni gyártási területeinkhez gyártunk szerszámokat és rögzítőket." -
mondta Nurah Al-Haj-Mustafa, a Ford 3D nyomtatásért felelős mérnöke. "
Minden alkatrész lehet teljesen egyedi. Ennek ellenére minden nyomat egyforma a minőség és a tulajdonságok tekintetében. Ilyenek például a méretek ellenőrzésére szolgáló mérőeszközök, a Ford logó felragasztására szolgáló sablonok, illetve a jövőben a karosszéria építésében robotok tartozékaként masszív markolószerkezetek is. Az új 3D nyomtatóközpontban a kísérleti és kisszériás járművek alkatrészei is nyomtathatók”.
A 3D nyomtatás rugalmassága mellett kis mennyiségekkel is időt és pénzt takaríthatunk meg – akár 80%-ot a hagyományos fröccsöntési eljáráshoz képest, amelyben az adott szerszám előállítása igen bonyolult. Van egy fenntarthatósági szempont is; A 3D nyomtatás lényegesen kevesebb anyagot igényel, és az aprított granulátum újra felhasználható.
Az aacheni Ford Kutatási és Innovációs Központ gyártási és anyagipari csapata jelenleg egy kísérleti projekten dolgozik a granulátum 3D nyomtatáshoz való újrahasznosítására.
A 3D nyomtatási folyamat már régóta létezik a kölni Fordnál. A Merkenich fejlesztőközpont mérnökei már az 1990-es években elkezdték a tesztjárművek és prototípusok komponenseinek 3D-nyomtatását. A Ford szabványokat állított fel az additív gyártás ezen a területén. 2019-ben például a Ford Kutatási és Innovációs Központ a valaha volt legnagyobb, 3D nyomtatással készült fém alkatrészt tudta legyártani. Ez egy alumínium szívócsonk volt egy Ford F-150 motorjához, amelyet a néhai drift legenda, Ken Block alakított át.
A Ford spanyolországi valenciai gyárában külön csapat dolgozik a 3D nyomtató laboratóriumában, akik 5000 nyomtatható alkatrészből álló katalógust készítettek, amelyek megoldásokat kínálnak az üzem gyártási folyamatának különböző szakaszaira. Csak 2021 során a részleg összesen 20 000 nyomtatott alkatrészt hozott létre sikeresen, és az alkalmazottak szükség esetén új alkatrészeket kérhettek vagy javasolhattak.
A 3D nyomtatóközpont már gyárt alkatrészeket a közelgő E-modellgyártáshoz
A kölni 3D nyomtatási központ újdonsága és különlegessége a többi területtel való hálózatépítési és az alacsonyküszöbű hozzáférés. A Ford minden alkalmazottja egy alkalmazáson keresztül nyújthat be pályázatot, amelyhez saját rajzot is csatolhat a kívánt alkatrészről, vagy leírhatja, hogy mire van szüksége.
"
Rövid távolságokkal és csekély bürokráciával induló megközelítést követünk." -
mondta Oliver Färber, aki a motorgyár üzemvezetőjeként a 3D nyomtatási központ területéért is felelős. "
Az alkalmazottak által kért alkatrészeket a 3D-nyomtató csapat speciálisan megtervezi, és ezért nagyon gyorsan legyártható."
Például már elkészült egy ajtóélvédő, amelyet jelenleg a soron tesztelnek a végső összeszerelés során, és a jövőben más állomásokon is használható lesz. A légzsákok ergonómiailag továbbfejlesztett beszerelési segédeszközét is tesztelik.
Már folyamatban van az alkatrészek 3D-s nyomtatása az első „made in Cologne” e-modell jövőbeli gyártásához, és jelenleg 1800 ütközésvédelmi eszköz készül az új ajtószállítási rendszerhez. Biztosítják, hogy az ajtók ne sérüljenek meg a sorhoz szállítás során.
„
Örülök, hogy még az új e-modellünk bemutatása előtt megnyithatjuk a 3D nyomtatási központot.” –
mondta Rene Wolf, a Ford-Werke gyártási részlegének ügyvezető igazgatója. "
Így értékes tapasztalatokat szerezhetünk, és már több ezer alkatrészt nyomtathatunk." A cég történetének legátfogóbb kölni átalakulási folyamata nemcsak a járműgyártás e-modellekre való átállását érinti, a Ford a digitalizációt és az Ipar 4.0-t is elő kívánja mozdítani. "
A 3D nyomtatási központ jó példa erre, és egy újabb építőelem a jövő gyárához, vagyis a kölni villamosítási központ jövőbeli termeléséről alkotott elképzelésünkhöz." -
mondta Wolf.
Ez a videó bemutatja, hogyan készül a fémlemezminták tartója a Ford 3D nyomtatóközpontjában:
Itt válogathatsz a készleten lévő Ford modellek közül:
Forrás: Ford Global Media