A Ford Pro jelentése szerint a kisvállalkozásoknak csupán 10 százaléka tudja, hogyan maximalizálhatja a járműadatok értékét
2025.10.01
A Ford Pro által megrendelt új jelentés szerint mindenféle méretű vállalkozásnak át kell hidalnia a „haszongépjármű-adathiányt”, ami azt jelenti, hogy sokan lemaradnak az átalakulási lehetőségekről.
A Ford Transit köztudottan Európa gerince, és mivel
a furgonokkal kapcsolatos vállalkozások 1 milliárd euróval járulnak hozzá az EU és az Egyesült Királyság együttes gazdaságához, a haszongépjárművek alkotják az üzleti élet gerincét. Több mint 29,5 millió furgon közlekedik Európa útjain, és 2028-ra majdnem ugyanennyi haszongépjármű lesz modemmel felszerelve, mégis
a vállalkozások nem tudják maximalizálni a keletkezett adatok értékét. Elmaradnak az idő és a pénz megtakarításáról.
A jármű- vagy flottaadatok megfelelő felhasználásának hiánya – különösen a kisvállalkozások körében
súlyos probléma – és a biztonsági aggályok a Ford Pro által megrendelt új jelentés főbb megállapításai.
A „
Commercial Vehicle Data Gap Closing” (
A haszongépjármű-adatrés áthidalása) című tanulmányt azért rendelték meg, hogy jobban megértsék az ügyfelek viselkedését és a járműadatokkal kapcsolatos attitűdjeit, egy 3000 furgonvezető és 150 flottamenedzser bevonásával végzett európai és amerikai felmérés alapján.
A felmérés három „rést” emel ki
Érték: A furgonvezetők 46 százaléka és a flottamenedzserek 25 százaléka nem használja naponta a jármű állapotára vonatkozó adatokat – például sürgős szervizek ütemezéséhez –, annak ellenére, hogy ez a fő prioritásuk a napi működés során.
Oktatás: a furgonvezetők kevesebb mint egyharmada (32 százalék) és a flottamenedzserek valamivel több mint fele (57 százalék) tud „sokat” arról, hogy adataik hogyan segíthetnek időt és pénzt megtakarítani, a kisvállalkozások esetében ez az arány 10 százalékra csökken.
Adatvédelem: Ez a sofőrök 94 százalékát és a vezetők 97 százalékát aggasztja Európa-szerte és az Egyesült Államokban.
A modemmel rendelkező járművek által gyűjtött széleskörű adatok napi monitorozásával
a flottamenedzserek jobban értesülhetnek a karbantartási igényekről, vagy előre jelezhetik azokat, míg egy hivatalos Ford-javítóműhely proaktívan megrendelheti a szükséges alkatrészeket. a flotta üzemidejének maximalizálása érdekében.
A Ford Pro azt is biztosíthatja, hogy a flottamenedzserek nyomon kövessék a járműveket az útvonaltervezés optimalizálása érdekében, valós idejű biztonsági riasztásokat kapjanak, sőt, járműbe épített coachingot is kínáljanak a vezető teljesítményének optimalizálása érdekében. A Ford Pro becslése szerint a vállalkozások 60 százalékkal csökkenthetik a furgonok állásidejét az intelligensebb járműkarbantartás és -felügyelet révén.
„
A csatlakoztatott járműadatok a haszongépjárművek hatékonyságának éltető elemei. A flotta fitneszkövetőjéhez hasonlóan segítenek optimalizálni a jármű és a vezető teljesítményét azáltal, hogy valós idejű frissítéseket és összesített adatokat biztosítanak a mélyebb elemzéshez és a gazdagabb betekintéshez.” –
mondta Hans Schep, a Ford Pro európai vezérigazgatója. „
Ez az új kutatás kimutatta, hogy van egy szakadék, amely elválasztja a legtapasztaltabbakat az üzletágunkban, akik megragadták a csatlakoztatott adatok által kínált lehetőséget az idő és a pénz megtakarítására, azoktól, akik továbbra is kizárólag a hagyományos menedzsmenteszközökre támaszkodnak, és nem aknázzák ki a bennük rejlő lehetőségeket. Iparágként gyorsan át kell hidalnunk ezt a szakadékot.”
2025-ben a csatlakoztatott járműadatok gyors átalakulást idéznek elő a haszongépjármű-ágazatban. A
Berg Insight az aktív flottakezelő rendszerek jelentős növekedését prognosztizálja Európában – a 2023-as 16,3 millió egységről 2028-ra várhatóan 27,6 millióra. A Ford Pro elkötelezett amellett, hogy szoftver-, töltési, szerviz- és finanszírozási megoldásokat nyújtson haszongépjármű-ügyfelek számára a termelékenységük felgyorsítása érdekében. Az aktív flottakezelő rendszerek terén is élen jár, a fizetős előfizetések száma globálisan 24 százalékkal nőtt 2025 második negyedévében az előző év azonos időszakához képest, elérve a 757 ezret.
Európa-szerte és az Egyesült Államokban a furgonvezetők 94 százaléka és a flottamenedzserek 97 százaléka jelezte, hogy adatvédelmi aggályokat táplál adataik biztonsága miatt. A jelentés ugyanakkor azt is kiemelte, hogy más adatkövető szoftverekhez képest a haszongépjárművekben bíznak a legnagyobb valószínűséggel, megelőzve a mobiltelefonokat, laptopokat, személygépkocsikat és háztartási eszközöket.
Idén a Ford Pro megszerezte az ISO 27001 tanúsítványt, amely a nemzetközileg elismert szabvány arra vonatkozóan, hogy egy vállalatnak hogyan kell biztonságosan védenie és kezelnie az ügyféladatokat. Vállalatként a Ford nem értékesít ügyféladatokat, és ez az egyetlen gyártó, amelynek ikonja mutatja, amikor a sofőr adatokat oszt meg, és ez az ikon megjelenik a jármű képernyőjén.
„
Az adatbiztonság nem csupán a Ford Pro egyik jellemzője, hanem alapelv.” –
mondta Jeremy Gould, a Ford Pro Intelligence európai igazgatója. „
Az iparágnak jobban el kell magyaráznia a mai összekapcsolt járműadatok valódi értékét. A Ford Pro-nál az a szerepünk, hogy biztosítsuk az ügyfelek számára, hogy kényelmesen hozzájussanak adataikhoz, hogy valóban elkezdhessék élvezni az általuk nyújtott előnyöket.”
A jelentés egyértelművé teszi, hogy a „réseket” a kkv-k esetében a legsúlyosabban érintik. Ez különösen aggasztó, tekintve, hogy Európában a Ford Pro korábban kiemelte, hogy
az ilyen vállalatok teszik ki a vállalkozások 99 százalékát, a haszongépjárművek pedig körülbelül 1 billió euróval járulnak hozzá az európai GDP-hez, a Gazdasági és Üzleti Kutatóközponttal közösen készített friss jelentésük szerint.1
„
Felruházzuk a járműüzemeltetőket azokkal az eszközökkel, amelyekre szükségük van ahhoz, hogy az adatok erejét kihasználhassák vállalkozásuk számára.” –
mondta Schep. „
Küldetésünk, hogy a lehető legegyszerűbbé és legkényelmesebbé tegyük haszongépjárműveinek üzemeltetését azáltal, hogy mindent, amire ügyfeleinknek szükségük van, egy helyen helyezünk el. A Ford Pro Intelligence platform a járműalkatrészekből, érzékelőkből, fedélzeti kamerákból és elektromos járműtöltőkből származó adatokat felhasználva átfogó áttekintést nyújt a flotta működéséről – egy pillantással, a nap 24 órájában.”
Forrás: Ford Global Media