A Ford Performance első SUV-modellje Európában: a vadonatúj Puma ST megdobogtatja az emberek szívét
2020.09.25
Európában első alkalommal jelenik meg egy olyan modell a kompakt SUV szegmensben, amely a Ford Performance legmodernebb menetdinamikai fejlesztéseit kínálja. Íme a vadonatúj Ford Puma ST!
Ahogy az ST megnevezés is jelzi, az autóban kifinomult sport-technológiák működnek, például a szegmensben egyedülinek számító mechanikus, részlegesen önzáró differenciálműve (LSD), illetve a szabadalmaztatott erővektor szabályozású rugók. A Puma ST emellett választható üzemmódokat is kínál, többek közt Sport beállítást és – egy Ford Performace modellben most először – Eco üzemmódot, így a vezető rendkívül sokféle forgalmi helyzethez hozzáigazíthatja autója karakterét.
Az innovatív megoldások együttese az immár Európa-szerte híres Ford Performance autók felvillanyozó vezetési élményét nyújtja, miközben a Ford új kompakt SUV-modellje a kategóriában elvárt kényelmet és sokoldalúságot is hiánytalanul biztosítja.
A hajtásról egy 200 lóerős, 1,5 literes EcoBoost motor1 gondoskodik, amivel a Puma ST 6,7 másodperc alatt gyorsít álló helyből 100 km/órás sebességre. A tökéletesített futóműben egyedi csatoló rudat, kanyarstabilizátort és lengéscsillapítókat találunk. A normál Puma modellhez képest 25 százalékkal gyorsabb lett a kormányreakció, és a fékek is 17 százalékkal nagyobb méretűek. Speciális fejlesztésű Michelin Pilot Sport 4S gumiabroncsok segítenek kiaknázni az agilis Ford SUV menetdinamikáját.
A teljesítménynövelő fejlesztések és az agresszív stílus mellé olyan innovatív megoldások társulnak, mint az autók közti kommunikációra2 épülő Vészhelyzeti előrejelzés, vagy a mindennapi használhatóságot javító Ford MegaBox, ami 80 literes teret kínál a csomagtérpadló alatt.
“
A vérbeli izomautó-rajongók nem fogják kevesebb izgalommal beérni csak azért, mert a mindennapi életben a ‘higgadtabb’ autók is elegendőek, ezért az első számú prioritásunk az volt, hogy a Puma ST ugyanolyan magával ragadó legyen, mint minden ST-modell, de közben a Puma praktikuma se csorbuljon.” -
fogalmazott Stefan Muenzinger, a Ford Performance európai igazgatója. “
Úgy gondoljuk, hogy a miénk a világ legjobban kezelhető kisméretű SUV-ja, ami közvetlen kapcsolatot teremt vezetőjével, és hamisítatlan ST-érzést kínál. Ezt az autót öröm vezetni!”
Újraírja az agilitás fogalmát
A Ford Performance együttműködött a Michelin márkával egy olyan gumiabroncs megtervezésében, ami tökéletesen illik a Puma ST továbbfejlesztett futóművéhez, de nem kíván kompromisszumot az SUV-k egyik legvonzóbb tulajdonságában: a rugózási kényelemben.
A Michelin Pilot Sport 4S gumik segítségével tökéletesen kihasználható az a plusz tapadás, amit a teljesítményfokozó csomag részeként rendelhető Quaife mechanikus, részlegesen önzáró differenciálmű biztosít.
A Puma ST az egyetlen kisméretű, nagy teljesítményű SUV az európai piacon, amiben LSD is működik, optimális ívmeneti tulajdonságokat biztosítva és minimumra mérsékelve az alulkormányzottságot, különösen akkor, amikor a vezető kihajt egy kanyarból.
A teljesen mechanikus rendszer a jobb tapadású kerékre több vonóerőt juttat, csökkentve ezzel a kerék kipörgését, teljes mértékben kiaknázva így a motor teljesítményét.
Az LSD összehangoltan működik a Nyomatékvektor Szabályozással, ami kanyarodás közben az ívbelső első kerék fékezésével javítja az úttartást és csökkenti az alulkormányzottságot. A Ford Performance mérnökei aprólékos munkával hangolták össze a két rendszer működését, hogy a Puma ST optimális tapadással haladjon a száraz útfelületen, de a vizes aszfalton is magabiztosan mozogjon.
A Puma ST-ben továbbfejlesztették a vállalat B-padlólemezét, ellensúlyozva az autó magasabb tömegközéppontját. A hátsó futómű csatoló rúdjának merevségét 2000 Nm/fokra növelték, így ez az elem több mint 40 százalékkal merevebb, mint a Fiesta ST-ben, és 50 százalékkal merevebb, mint a normál Pumában, emellett pedig a rendszerbe egy 28 mm-es kanyarstabilizátort építettek be. Az első futómű 24 mm-es kanyarstabilizátora is érezhetően javítja az autó stabilitását kanyarodáskor.
Szintén a menetstabilitást, a fordulékonyságot és a kormányreakciókat fokozzák a Ford által szabadalmaztatott erővektor-szabályozású rugók. A nem szabványos, nem felcserélhető, egyedi tekercsmintázatú rugók szabályozzák a hátsó futóműnél ébredő erőhatásokat, így a kanyarodás során jelentkező erők egyenesen a rugókra hatnak, fokozva a futómű oldalirányú merevségét és iránytartását.
A kifinomult felfüggesztési rendszerben elöl és hátul kétcsöves Hitachi lengéscsillapítók találhatók, amelyeknek szeleptechnológiája frekvenciafüggő csillapítást biztosít, hatásosabban szabályozva a karosszéria mozgását, ugyanakkor megőrizve a nagy sebességű haladás finom rugózását. Különleges felütésgátlók biztosítják, hogy a vezető nagy futómű-terhelés mellett is megőrizze uralmát a jármű fölött.
A Puma ST kormányművének áttételezése 11,4:1, ami majdnem 25 százalékkal gyorsabb, mint a normál Puma modellé. Ezt a kormánykar rövidítésével és a gyorsabb fogasléc-áttétellel sikerült elérni, amelyeknek köszönhetően az autó rövidebb idő alatt reagál a kormányparancsra.
“A kormányzás fontos terület az ST-modellek fejlesztésénél, hiszen elsősorban ez teremt kapcsolatot a vezető és jármű között. A Puma ST kormányműve rendkívül gyors, és ez a közvetlen, precíz reakció magabiztosságot ad, ami a vezetési élvezet kulcsa,” mondta el Muenzinger.
A hamisítatlan ST vezetési élmény érdekében a mérnökök a fékteljesítményt is optimalizálták. Az első tárcsafékek mérete 17 százalékkal, 325 mm-re nőtt, a hátsó tárcsák pedig 271 mm átmérőjűek. A Puma ST fékrásegítését úgy hangolták, hogy nagy sebesség mellett is megfelelő fékérzetet és visszajelzést adjon.
Erőteljes, közvetlen EcoBoost teljesítmény
A Ford kifinomult, 200 literes, 1,5 literes EcoBoost benzinmotorja – ami a többszörösen díjnyertes Fiesta ST-ben mutatkozott be először – a fejlett turbótöltés, a nagy nyomású közvetlen befecskendezés és a Kettős Független Változó Szelepvezérlés révén sportkocsihoz méltó teljesítményt ad le, miközben üzemanyag-fogyasztása visszafogott marad.
A tisztán alumíniumból készített blokk háromhengeres kialakítása már eleve magas forgatónyomatékot biztosít alacsony fordulatszám mellett is, és a teljesítményt tovább fokozza a radiális-axiális turbótöltő és az integrált kipufogócsonk, ami lerövidíti a kipufogógázok útját a hengerek és a turbótöltő között, ezért gyorsabban épül fel a töltőnyomás és minimumra csökken a turbólyuk.
A motor 6000 1/perc fordulatszámnál adja le csúcsteljesítményét, és 290 Nm forgatónyomatékot kínál a 2500-3500 1/perc közti fordulatszám-tartományban, így a Puma ST egyenletesen és magabiztosan gyorsít, és készségesen reagál a gázparancsra.
Az egyedi szívócső és a szabad áramlást biztosító kipufogórendszer mellett az autóhoz új, billenésgátló motorrögzítő bakokat is terveztek, amelyek a húzós kanyarokban minimumra csökkentik a blokk oldalirányú mozgásait, ugyanakkor a mindennapos használat során fontos komfortos rögzítést is biztosítják.
A háromhengeres erőforrás egyébként is sportos hangzását markánsabbá varázsolja az aktív kipufogószelep-technológia, így a vezetési élmény még élvezetesebb. A Ford Performance úgy hangolta a kipufogórendszert, hogy a hang passzoljon a Puma ST kifinomult SUV-karakteréhez, ezért az autó körülbelül 1 decibellel csendesebb, mint a Fiesta ST.
Az új modellben is megjelenik az az innováció, amivel az 1,5 literes EcoBoost erőforrás egyszerre lehet környezettudatos és sportos. A Ford vezette be elsőként a háromhengeres motorokban a hengerlekapcsolásos technológiát, ami automatikusan lekapcsolja az egyik henger üzemanyag-ellátását és szelepvezérlését, amikor nem szükséges a teljes motorteljesítmény használata; például amikor az autó egyenletes sebességgel, csekély motorterheléssel halad.
A technológia 14 ezredmásodperc – vagyis a szempillantásnál hússzor rövidebb idő – alatt képes kikapcsolni vagy beindítani az égést a hengerben. Ez a megoldás is hozzájárul ahhoz, hogy a Puma ST várható üzemanyag-fogyasztása 6,0 l/100 km, CO₂-kibocsátása pedig 134 g/km az NEDC szabvány szerint (WLTP: 6,9 l/100 km és 155 g/km).1 A motor korom-emisszióját részecskeszűrő technológia csökkenti.
Az autóban ugyanaz a közvetlenül és simán kapcsolható, hatfokozatú manuális sebességváltó működik, mint a Fiesta ST-ben; a rövidített végáttételnek köszönhetően a Puma ST 6,6 másodperc alatt gyorsít 0-100 km/órás tempóra, és a 19 colos könnyűfém keréktárcsákon gördülő jármű végsebessége 220 km/óra.
Egy autó, ami igazodik vezetője pillanatnyi hangulatához
A Puma ST sokoldalúságának kulcsa, hogy az autós többféle üzemmód között is választhat. A maximális vezetési élményt biztosító Versenypálya beállítás ugyanúgy rendelkezésre áll, mint az ST-modellekben most először megjelenő Eco üzemmód, így az autó mindig úgy viselkedik, ahogyan azt a vezetési környezet vagy a vezető hangulata diktálja.
- Normal üzemmódban a motorvezérlés, a kipörgésgátló, az elektronikus stabilitásvezérlés (ESC), az aktív kipufogószelep és az elektromos szervokormány (EPAS) beállításai természetes reakciókat és irányítási érzetet biztosítanak.
- Eco üzemmódban a motorvezérlés és a gázpedál reakciói a lehető legtakarékosabb autózást szolgálják.
- Sport üzemmódban a motorvezérlés és a gázparancs közvetlenebb lesz, az EPAS beállításai pedig közvetlenebb kormányvisszajelzéssel és finomabb irányíthatósággal segítik a lendületes közúti autózást. Az aktív hangvezérlő szelep kinyílik, sportosabb kipufogó- és motorhanggal töltve meg az utasteret. A Sport üzemmód egy külön erre szolgáló gombbal is bekapcsolható a kormánykeréken.
- Versenypálya üzemmódban minden járműdinamikai jellemző a lehető leggyorsabb köridő elérését szolgálja; a kipörgésgátló kikapcsol, és az ESC kisebb mértékben avatkozik be.
- A háromféle üzemmódba kapcsolható ESC használatával a vezető megválaszthatja, hogy teljes, korlátozott, illetve nulla beavatkozást engedélyez a rendszernek.
A kizárólag versenypálya-használatra kifejlesztett opcionális Startvezérlés segítségével a vadonatúj Puma ST tulajdonosai egyenletes és lendületes gyorsítást élvezhetnek, amikor autójukkal álló helyből startolnak. A funkció a kormánykeréken elhelyezett kapcsolóval aktiválható, és a rendszer működését a 12,3 colos digitális műszeregységen megjelenő, külön erre tervezett grafikus kijelző mutatja.
Ha a vezető teljesen lenyomja a gázpedált, a rendszer felpörgeti a motort, és a fordulatszámot automatikusan a megengedett felső határon tartja; mindez a kijelzőn megjelenített műszeren követhető nyomon, ami jelzi, ha az autó készen áll a rajtra. A vezető ekkor teljesen felengedi a kuplungpedált, és a rendszer az elektronikus stabilitásvezérlés (ESC), a kipörgésgátló, a Nyomatékvektor Szabályozás és a Kormányzási Nyomaték Kompenzáció összehangolásával optimális állórajtot produkál, önállóan vezérelve a teljesítmény- és nyomatékleadást.
Lenyűgöző látvány és bőséges felszereltség
Az ereszkedő tetővonal és a látványos sárvédők már eleve sportos stílust kölcsönöznek a Pumának, amit az extrémebb Puma ST dizájn-elemek még karakteresebbé varázsolnak, hatásosan ötvözve a formát a funkcióval.
Az első lökhárító alján végigfutó, dombornyomott Ford Performance felirattal díszített légterelő közel 80 százalékkal növeli az autó orr-részén ébredő leszorító erőt, ami jobb menetstabilitást és tapadást eredményez. A nagyméretű tetőlégterelő szintén hatásosan javítja az aerodinamikát, akárcsak a hátsó lökhárítóval egybeépített diffúzor. A jellegzetes alsó és felső ST hűtőrácsok több levegőt szállítanak, javítva ezzel a motor hűtését.
Az alapfelszereltség részeként kínált 19 colos könnyűfém keréktárcsák Magnetite fényezéssel vagy csiszolt fém felülettel kérhetők, amelyek jól illenek a hatféle változatban választható (Agate Black, Desert Island Blue, Fantastic Red, Frozen White, Magnetic és Mean Green) karosszériaszínekhez. Ugyancsak széria a tető, a hűtőrács-keret, az oldalsó díszítő elemek, a tükörburkolatok és a tetőlégterelő lakkfekete fényezése, amelyek révén első pillantásra felismerhető a sportos modellváltozat.
Az utastér kialakítása legalább ennyire karakteres, ám mielőtt valaki beülne az autóba, még megcsodálhatja, amint a motorosan be- és kihajló külső tükrök borításából ST-logó vetül a földre, amikor nyitja az ajtózárat.
A dombornyomású ST-logóval díszített és jól tapadó Miko Dinamica anyaggal kárpitozott, fűthető Recaro sportülések remekül megtámasztják a vezető és az első utas testét, és a látványt stílszerűen egészíti ki az alul lapított karimájú kormánykerék és az ST váltógomb. Az ülések kárpitozásán, a váltókar borításán és az ST-emblémás padlószőnyegeken metálszürke varrás látható.
A Puma ST exkluzív stílusához tágas csomagtér társul, amely a kategória legnagyobb, 456 literes3 térfogatával büszkélkedhet, és amit az innovatív MegaBox tesz még praktikusabbá. Ez a sokrétű tárolási megoldás mély, jól variálható, 80 literes rekeszt jelent a csomagtérpadló alatt, amibe akár két golftáska is kényelmesen beleállítható.
A kényelmi alapfelszereltségben olyan tételek szerepelnek, mint a vezeték nélküli telefontöltő, a Quickclear szélvédőfűtés, az első-hátsó parkolóradar, az esőérzékelő ablaktörlő és a SYNC 3 kommunikációs és szórakoztató rendszer, amellyel a vezető egyszerű hangutasításokkal kezelheti az audiorendszert, a navigációt és a csatlakoztatott okostelefonokat.4
A rendszer kompatibilis az Apple CarPlay and Android Auto™ rendszerekkel, amelyek felár nélkül rendelkezésre állnak. A 8 colos központi érintőképernyőn a motor beindításakor a Ford Performance logója jelenik meg.
A szintén alapáras FordPass Connect beépített modem segítségével a Puma ST tulajdonosa a FordPass mobil alkalmazáson6 keresztül távirányítással is kezelhet egy sor funkciót, például a Távnyitás/zárást vagy a Járműkeresőt. A modemen keresztül működik a felhőalapú Vészhelyzet Előrejelzés2 is, tájékoztatva a vezetőt az úton kialakult veszélyes szituációkról, még akkor is, ha a baleset helyszíne még nem látható egy kanyar miatt, vagy a többi járműtől.
Az autó vezetőjét olyan technológiák segítik, mint az Aktív Fékezéssel kiegészített Ütközésre Figyelmeztető rendszer, az Aktív Parkolóasszisztens2, az Aktív Fékezéssel kiegészített Keresztirányú Forgalomfelügyelet, vagy az Intelligens Sebességhatároló2.
“
Az új Puma ST egy praktikus és kifinomult, mutatós SUV – egyben pedig egy lendületes izomautó, amit lenyűgöző érzés vezetni.” –
tette hozzá Muenzinger.
Kapcsolódó videó:
Forrás: Ford Europe