A Ford meghonosítja a kézhasználat nélküli vezetést a brit autópályákon

2023.05.21
A Ford döntő fontosságú mérföldkőhöz érkezett egy 2-es szintű fejlett vezetéssegítő rendszer bevezetésével, amely hatósági engedéllyel használható Nagy-Britannia autópálya-hálózatán. Ez az első ilyen rendszer, amit Európában engedélyeztek.

Ma már 193 ezer Ford és Lincoln gépjármű fut az utakon, amelyeket felszereltek a BlueCruise rendszerrel, és ezeket az autókat eddig összesen 102 millió kilométernyi távon vezették kézhasználat nélkül a tulajdonosaik az USA-ban és Kanadában, ahol a BlueCruise technológia nemrégiben a legtöbbre tartott vezetéssegítő rendszer lett a fogyasztói felmérések alapján.

Most, hogy az Egyesült Királyság Közlekedési Minisztériuma zöld utat adott a Ford BlueCruise rendszernek, az erre alkalmas Mustang Mach-E modellek is használhatják az ‘engedd el, és figyelj’ vezetéstechnológiát Anglia, Skócia és Wales 3700 kilométernyi, előre feltérképezett autópályáin.



A BlueCruise új szintre emeli a fejlett vezetéssegítő rendszerek kínálta kényelmet. A berendezés az útra felfestett jelzések, a sebességhatárra figyelmeztető táblák és az állandóan változó forgalom folyamatos monitorozásával vezérli a kormányzást, a gyorsítást, a fékezést és a sávtartást, és biztonságos követési távolságot tart – sőt közlekedési dugó esetén akár állóra is fékezi az autót.

Mindemellett kifinomult infrás kameratechnológia ellenőrzi, hogy a vezető figyelme nehogy elkalandozzon.

Nem minden nap jelenthetjük ki, hogy nagy lépést tettünk a jövő felé, de az egész iparág számára fontos mérföldkő, hogy a Ford BlueCruise lett az első, kézhasználat nélküli vezetést biztosító rendszer, amit engedélyeztek egy európai országban.” - nyilatkozta Martin Sander, a Ford Model e, Európa vezérigazgatója. “A modern autópályákon még a legmagabiztosabb vezetők is elfáradnak, sokan pedig egyszerűen szoronganak az itteni forgalomban. A BlueCruise elvégzi a munka egy részét, hogy a vezetés kevésbé legyen megterhelő, és a Ford-tulajdonosok kissé magabiztosabban és kényelmesebben autózhassanak.

A 2023-as Ford Mustang Mach-E vásárlói az elsők Nagy-Britanniában, akik előfizetéssel aktiválhatják BlueCruise-t. Az első 90 napnyi használat díja benne van az autó árában, ezután pedig 17.99 font (kb. 7700 forint) havi díjért élvezhetik a rendszer kényelmét a hosszú autóutakon és családi nyaralásokon.



A mai nap az egész iparág számára fontos dátum, hiszen a Ford BlueCruise lett az első, kézhasználat nélküli vezetést biztosító rendszer, amit engedélyeztek Nagy-Britanniában.” - szögezte le Lisa Brankin, a Ford UK & Ireland ügyvezető igazgatója. “Mindig is arra törekedtünk, hogy vásárlóinknak a legmodernebb technológiákat kínáljuk, és a BlueCruise révén most még egy lépéssel tovább jutottunk ezen az úton.

A Ford világszerte több mint 1,1 millió kilométeren át tesztelte a fejlett vezetéssegítő rendszerét, hogy az autósok ösztönösen és magabiztosan használhassák a BlueCruise technológiát, amely segít a vállalatnak a mobilitási megoldások élvonalába lépni.

Örömteli, hogy a Ford minket választott a BlueCruise technológia európai bevezetésére, amivel országunk még inkább az innováció hazájává vált.” - mondta el Jesse Norman, az Egyesült Királyság közlekedési minisztere. “A legújabb vezetéssegítő rendszerekkel kellemesebb és egyszerűbb autózni, sőt biztonságosabb is, hiszen csökkentik a vezetői hibák esélyét.”

A Ford arra készül, hogy (ahol azt a jogszabályok megengedik) további európai országokban is aktiválja a BlueCruise rendszert, amit a következő évek során újabb Ford modellekbe is beépít majd.

Új vezetési élmény: engedd el, és figyelj

A BlueCruise a Ford Intelligens Adaptív Sebességtartó Automatikájára (IACC)2 épül, ami a megengedett sebességhatáron belül automatikusan tartja a forgalom tempóját, és szükség esetén akár állóra is fékezi a járművet. A kézhasználat nélküli vezetés az autópályák erre engedélyezett Blue Zone szakaszain lehetséges; itt a vezetők elengedhetik a kormánykereket, ha közben folyamatosan figyelik az utat.

A kézhasználat nélküli vezetésre váltás előtt a BlueCruise-képes járművek ellenőrzik, hogy az útfelületre felfestett jelzések jól láthatók, hogy a vezető az autó előtti útszakaszt nézi, és hogy minden más körülmény megfelelő. A rendszer bekapcsolt állapotát animált szöveges üzenet és kék fényjelzés mutatja, amit még a színvakok is hatékonyan érzékelnek.

A legfeljebb 130 km/órás sebességig használható BlueCruise radarokkal és kamerákkal érzékeli és tartja az autó sebességét és pozícióját. Az úttestre felfestett jelzéseket és a sebességkorlátozásra figyelmeztető táblákat egy előre tekintő kamera figyeli, a vezető arca felé pedig egy infrakamera irányul a műszeregység alól, ellenőrizve szemmozgását és fejtartását (még akkor is, ha napszemüveget visel), ezzel biztosítva, hogy folyamatosan figyelje a forgalmat.

Ha a rendszer úgy találja, hogy a vezető nem az utat nézi, figyelmeztető jelzést ad; ez először a műszeregységen jelenik meg, utána hangjelzésre vált, majd a BlueCruise aktiválja a fékeket, végül pedig lelassítja az autót, miközben folyamatosan kormányoz. Ugyanez történik, ha a vezető nem teszi vissza a kezét a kormánykerékre, amikor az autó kilép egy Blue Zone útszakaszról.

A Ford együttműködik a hatóságokkal, és vizsgálja annak lehetőségét, hogy a BlueCruise rendszert egy jövőbeli Ford Power-Up szoftverfrissítésen keresztül is telepíthesse az opcionális Tech Pack vagy Tech Pack + csomaggal felszerelt Mustang Mach-E modellekre, amelyek még 2023 előtt készültek.

Jó okkal az első

A Ford mérnökei 160 ezer kilométeren át tesztelték az európai utakon a legújabb generációs vezetéssegítő rendszereket – köztük a BlueCruise-t –, és ehhez a távhoz hozzáadódik még az a mintegy 965 ezer kilométer is, amit a rendszer az elmúlt két évben teljesített az USA és Kanada útjain. A Nagy-Britanniában folytatott minősítő tesztek során bebizonyosodott, hogy a BlueCruise magabiztosan kezeli azokat a helyzeteket, amelyekkel egy autós a mindennapok során szembesül, például a lekopott útjelzéseket, a rossz időjárást vagy az útjavítási munkákat.


Jó oka van annak, hogy éppen a Ford BlueCruise lett az első ilyen rendszer, ami engedélyt kapott egy európai országban: bebizonyítottuk, hogy képes segíteni a vezetésben, miközben rászorítja az autóst, hogy ne fordítsa el a tekintetét az útról, ezzel garantálva az utasok biztonságát akkor is, amikor a rendszer kormányoz.” - mondta Torsten Wey, a Ford Európa fejlett vezetéssegítő technológiákért felelős főmérnöke.

A BlueCruise a legújabb funkció a Mustang Mach-E bőséges technológiai kínálatában, amelyben olyan megoldások szerepelnek, mint az Ütközésre Figyelmeztető rendszer, az Aktív Parkolóasszisztens 2.0 vagy SYNC 4A konnektivitási rendszer 15,5 colos érintőképernyővel.

Emellett a FordPass Connect által biztosított kapcsolat révén a Ford Power-Up szoftverfrissítés folyamatosan tökéletesíti a járművet, és új funkciókat telepít – anélkül, hogy ehhez el kellene látogatni egy márkaszervizbe.

A két feltöltés között akár 600 kilométer megtételére is képes, és Európa legnagyobb, több mint 450 ezer állomást magában foglaló töltőhálózata, a BlueOval által támogatott Mustang Mach-E az egyik abból a kilenc modellből, amelyeket a Ford 2024-ig tervez bevezetni Európában. A vállalat arra törekszik, hogy 2035-ig minden újonnan értékesített járműve nulla emisszióval működjön, illetve hogy európai létesítményei, logisztikája és beszállító karbonsemlegessé váljanak.

Kapcsolódó videó:



Itt válogathatsz a készleten lévő Ford modellek közül:


Forrás: Ford Global Media
Oldalainkon HTTP sütiket használunk, a jobb működésért. További információk