A Ford intelligens közlekedési lámpái zöldre váltanak, ha megkülönböztető fényjelzést használó gépjármű közeledik
2022.04.01
Vészhelyzetekben bármi, ami miatt az elsősegélynyújtók késnek, hatással lehet arra, hogy milyen gyorsan tudnak az ilyen járművek a helyszínre érkezni – és az ilyen késések sok esetben végzetesnek bizonyulhatnak.
A Ford már élesben teszteli az összekapcsolt közlekedési lámpa technológiát, amelynek a segítségével a lámpák automatikusan zöldre váltanak, ha észlelik, hogy megkülönböztető jelzést használó jármű közeledik, és ezzel segítik a mentők, tűzoltóautók és a rendőrautók továbbhaladását. Az új módszer segíthet csökkenteni az olyan balesetek kockázatát is, amelyek azért következhetnek be, mert az ilyen járművek áthaladnak a közlekedési csomópontokban a piros jelzés ellenére.
„
Legyen szó tűzoltóautóról vagy egy balesethez siető mentőautóról, az utolsó dolog, amit bárki szeretne, hogy ezek a gépjárművek beszoruljanak a lámpaváltásra váró járművek közé.” –
mondta Martin Sommer a Ford Europe kutatómérnöke.
A torlódásokat is csökkenteni lehetne, ha a közlekedési lámpák piros-zöld időzítési információkat küldenének az így közeledő járműveknek.
A próba egy szélesebb projekt része volt, amely automatizált és összekapcsolt járműveket és hálózati infrastruktúrát tesztelt autópályán, városi és vidéki területeken. Ez a kutatás jól példázza a Ford elkötelezettségét a kapcsolódási lehetőségek és az innováció alkalmazása mellett a vezetési élmény javítása érdekében.
Hogyan működik
A technológia tesztelésére a Ford egy nyolc egymást követő közlekedési lámpával ellátott főutat használt Aachenben (Németország), illetve két másik olyan szakaszon, ahol három egymást követő közlekedési lámpa volt elhelyezve, közvetlenül a városon kívül.
A tesztjármű egy
Ford Kuga Plug-In Hybrid volt, melyet felszereltek fedélzeti egységekkel (az infrastruktúrával való kommunikációhoz) és gyorsvezérlésű prototípus hardverrel is (a prototípusszoftver járműben történő futtatásához). A jármű hol mentőautóként, hol normál személygépjárműként közlekedett a különböző teszteken.
A vészhelyzeti teszteléshez a tesztjármű jelezte a közlekedési lámpáknak, hogy váltsanak át zöldre. Miután a jármű áthaladt a kereszteződésen, a közlekedési lámpák visszaálltak a normál működésre.
A napi vezetési helyzetek teszteléséhez a tesztjármű megkapta az időzítési információkat, amikor a jelzőlámpák pirosról zöldre és zöldről pirosra váltanak. A
Ford Adaptive Cruise Control technológiája ezután úgy alakította át a jármű sebességét, hogy a forgalom nagyobb hányadában érkezzen meg egy lámpához akkor, amikor az éppen zöldre vált.
Amikor a jelzőlámpa vörösen világított,
a jármű sebességét jóval a csomópont előtt már lecsökkentette, hogy a jármű éppen akkor érjen a csomóponthoy, amikor a lámpa zöldre vált, például 50 km/h-ról akár 30 km/h-ra.
Abban az esetben, ha a jármű úgy érkezik a csomóponthoz, hogy a közlekedési lámpa éppen vörösre vált, a technológia ebben az esetben is segíthet minimalizálni az erős fékezést és az álló helyzetben töltött időt. A jármű ugyanis már jóval a kereszteződés elérése előtt megkapja a jelzőlámpa információit, és korábban elkezdi a lassítást, ezzel
csökkentve a torlódások kialakulásának valószínűségét.
A járművek és a közlekedési lámpák közötti kommunikációt a C-V2X (Cellular Vehicle-to-Everything) technológia teszi lehetővé, egy olyan egységes platform, amely összeköti a járműveket az út menti infrastruktúrával és más járművekkel.
„
Az autók, segélyautók és közlekedési lámpák közötti valós idejű adatcsere a legújabb mobiltelefon-technológia segítségével biztonságosabbá és hatékonyabbá teszi a közúti forgalmat.” –
mondta Michael Reinartz, a Vodafone Németország fogyasztói szolgáltatásokért és innovációért felelős igazgatója. „
Az intelligens közlekedési lámpák vezérlése segít életeket menteni, amikor minden másodperc számít, valamint csökkenti a szükségtelen várakozási időt és csökkenti a CO2-kibocsátást is.”
A Ford mérnökei az új projekt részeként tesztelték ezt a rendszert, amelyet a Német Szövetségi Digitális és Közlekedési Minisztérium finanszírozott, és amelyet az RWTH University Aachen, Vodafone, Straßen.NRW (Észak-Rajna Vesztfália közúti hatósága), valamint Aachen város önkormányzata is támogat.
A teszt projekt 2020. januártól 2022. március végéig tartott.
Itt válogathatsz a készleten lévő Ford modellek közül:
Forrás: Ford Global Media