A Ford agykutatási projektje segíthet megoldást találni arra, hogy elkerüljük a tragédiákat, amelyek a járművezetők fáradtsága miatt következnek be

2021.10.06
A Ford régóta úttörő szerepet tölt be az agykutatásban, amely segítségével gyorsabban és pontosabban észlelhetővé válik, hogy a vezető agya mikor kezd el „kikapcsolni” a volán mögött.

A fáradttá váló, vagy egyre lankadó figyelemmel rendelkező vezetők azonnali riasztása növelheti a járművezetők, az utasok és a többi közlekedő személy biztonságát, ugyanis a vezetői fáradtság bizonyíthatóan a halálos és súlyos közúti balesetek 25 százalékában játszik szerepet.

A Ford agykutatási projektje, minden eddiginél gyorsabb és pontosabb módszerhez vezethet annak az észlelésére, hogy a vezető mikor kezdi elveszíteni uralmát a volán felett.

Egy felmérés szerint Európában a járművezetők 40 százaléka nem tartja be azt az ajánlott gyakorlatot, hogy két óránként szünetet tartson a hosszú idejű vezetések során.

Az agy hatalmas mennyiségű információt dolgoz fel vezetés közben, de ez változhat, mivel az újabb fejlett vezetői asszisztensi technológiák a vezetés egy részét helyettünk megteszik. A sofőrök gyakran elfáradnak, és elkalandozhat a gondolatuk a vezetés közben. Ennek a jelenségnek a gyorsabb beazonosítása, amikor ez megtörténik, kritikus fontosságú lehet.” - mondta Stefan Wolter, a Ford of Europe kutatási mérnöke.



Az idegtudósokkal együttműködve a Ford abban reménykedik, hogy az agyi válaszok azonosításával, amelyek a koncentráció hiányosságait mutatják, lehetséges, hogy a vizsgálatokat a fizikai megnyilvánulásukhoz - például a pulzusszám vagy a légzés megváltozásához - lehet igazítani. Ha a koncentrációvesztés nyilvánvalóvá válik, például ha a szívverés változékonyságában változást észlelnek a hordható technológia segítségével, akkor a jármű figyelmeztetheti a vezetőt.

Egyedülálló kutatási projekt

Mivel a vezetést támogató technológiák egyre nagyobb segítséget nyújtanak a volán mögött ülőknek, továbbra is döntő fontosságú, hogy a járművezetők éberek maradjanak, és ne hagyatkozzanak túlzottan a segítő technológiákra.

A Ford a németországi Uniklinik RWTH Aachen-ben végzi ezt a kutatást, az agymintáknak a sofőr reakcióihoz való hozzárendeléséről. A tesztelés során a résztvevők egy vezetési szimulációban vesznek részt, miközben az agyi tevékenységüket egy MRI készülék vizsgálja. A speciálisan elhelyezett tükör lehetővé teszi a résztvevők számára, hogy a szimulációt a képernyőn is láthassák.

A játéktechnika alapján tervezett forgatókönyv szerint a jármű egy háromsávos autópályán halad éjszaka, amikor is a középső sávban egy előtte haladó jármű hirtelen fékezni kezd. Ekkor a résztvevőnek a kezében lévő eszköz segítségével kell balra vagy jobbra kormányozni az autót. A résztvevőket a motorhangok is segítik, hogy jelezzék, melyik sávba tudnak biztonságosan kitérni.

Az MRI-készülék ezen műveletek előtt és közben is folyamatosan olvassa az agyi információkat, a kutatók pedig mérik, hogy a résztvevő milyen gyorsan reagál, és ha jól döntöttek, megvizsgálják az aktuális pulzusszámot, a légzésszámot és egyéb fiziológiai tulajdonságok változását is.

Úgy gondoljuk, hogy ezen adatok begyűjtésével egy napon egyedi fiziológiai vezetői ujjlenyomatokat generálhatunk, hogy a jövő járműveinek vezetői felkészülhessenek az azonnali reagálásra és beavatkozásra, ha szükséges.” - mondta Klaus Mathiak professzor. Ph.D., az Uniklinik RWTH Aachen Psychoneurobiology osztályának vezetője és a pszichoszomatikus orvoslás vezető tanácsadója.

Immáron több, mint egy évtizede jelent meg a műszerfalakon a kávéscsésze szimbólum, amely azt jelzi a Ford vezetői számára, hogy a fáradtság jeleit mutatják, és azonnal szünetet kell tartaniuk. Most ez az egyedülálló kutatási projekt még ezen is továbbléphet egy globális járművezetői felügyelet irányába, és elősegítheti a zökkenőmentes átmenetet a fejlett vezetéstámogató funkciókkal rendelkező járművek vezetéséhez.

Forrás: Ford Europe
Oldalainkon HTTP sütiket használunk, a jobb működésért. További információk