Üdvözöljük a Ford legújabb családtagját – a megújult Tourneo Courier modellt
2024.02.05
Az új generációs Ford Tourneo Courier ugyanazon a platformon alapszik (és ugyanott is készül), mint a Puma, vagy a távozó Fiesta. 5 személy és nagyon sok csomag szállítására tervezték, a fő szempont az volt, hogy könnyen beilleszkedjen a család életébe.
Méreteit tekintve a Tourneo Courier hosszabbra és magasabbra nőtt, mint az előző generációs változata – főként azért, hogy a Transit Courier paneles változata nagyobb raktérrel rendelkezzen, amelybe két raklap is belefér. Ez azonban azt jelenti, hogy a legújabb Courier a piac azon szegmensébe kerül, mint a már kapható Tourneo Connect (amely az alapját és a technológiáját is a VW Caddyvel osztja meg). A Ford tisztában volt ezzel, és azt mondják, hogy a Courier ugyanakkor
olyan dolgokat kínál, amelyeket a Connect nem, és fordítva; a Courier alacsonyabb belépési árat kapott, és a kettő közül ez a modell lett a stílusosabb, míg a hamarosan megjelenő teljesen
elektromos változata egy olyan hajtásláncot kínál, amelyet a Connect jelenleg (még) nem tud.
Milyen verziókat kínál a Tourneo Courier?
Európa számára a Ford
Trend, Titanium és Active specifikációkat kínál, az Egyesült Királyságban pedig csak a felső kettőt értékesítik. A
Trend digitális műszercsoporttal, SYNC 4 információs és szórakoztató rendszerrel, az alapfelszereltséghez tartozó vezeték nélküli Apple CarPlay és Android Auto csatlakoztathatósággal, a legújabb biztonsági készlettel rendelkezik: beleértve a sebességtartó automatikát és a közlekedési tábla felismerő rendszert, mindemellett acél keréktárcsákkal szállítják. Az már csak hab a tortán, hogy titán ötvözeteket, néhány fanyar dizájnrészletet, klímaszabályozást és kulcsnélküli indítást is kapunk.
Az Active modell ugyanakkor a „szabad életstílust” képviselő közönség számára készült, testreszabott megoldásokkal, vaskos karosszériaburkolattal, saját belső kárpitozással, valamint parkolókamerával és adaptív tempomattal.
Az egyetlen elérhető motor itt a Ford 1,0 literes, turbófeltöltős háromhengeres EcoBoost motorja, amely 123 lóerős teljesítményt nyújt, és elérhető hatfokozatú kézi vagy hétfokozatú duplakuplungos automata váltóval.
És persze ott van a
Transit Courier – az ezzel egy időben piacra kerülő furgonos változat -, amely elérhető a flottapiacnak jobban megfelelő dízel motorokkal is.
Milyen a Tourneo Courier utastere?
Egyáltalán nem unalmas vagy nem tűnik túlságosan fapadosnak. Ez is (szerencsére) nem csak a Fiesta/Puma belsejének a klónozása lett – valószínűleg a Fordnál is elgondolkodtak rajta. A műszerfal felső részén
praktikus tárolórekeszek találhatók, mind a műszer/képernyő-csoport mögött, mind az utas oldalán, és van még néhány ügyes tárolási ötlet is, például vékony A/4 papír / laptoptartó az utas lábánál, valamint néhány további tárolóhely a fej fölött is.
A Ford egy fontos dologra is szeretné felhívni a figyelmet: az információs és szórakoztató rendszer képernyője melletti műszerfalból kilógó furcsa formájú műanyagdarabra – a termékmenedzserek azt mondják, hogy ezt a
saját telefonokhoz tervezték, mivel oly sok (többnyire Transit, nem pedig Tourneo) felhasználó még mindig. azt akarta, hogy a telefon a járművezetőhöz viszonylag közel legyen rögzítve. Ez a telefon rögzítési pont tehát azt jelenti, hogy nem kell odacuppantani egy tartót a szélvédőre, vagy nem kell egy szellőzőborda rést keresni a rögzítéshez.
Az infotainment rendszer körül és a műszerfalon is
nagyon kevés fizikai gomb található, ami azt jelenti, hogy a standard SYNC 4 is teljesen az infotainment rendszerre támaszkodik. És ez így rendben is van – még ha kicsit macerásabb is a dolgok kezelése az érintőkijelzőn. Csak egy sor billentyű és az indítógomb van közepén, és a világítást jelző pontok – ez pedig egy sor makacs képernyő-alapú beállítást tesz szükségessé, mint pl. a klíma beállítása, vagy mondjuk a sebességkorlátozás kötelező hangjelzésének kikapcsolása, minden egyes megkezdett utazás alkalmával..
A vezetési pozíció nagymértékben állítható, és lehetővé teszi a magasabb vezetők számára, hogy relatíve alacsonyan üljenek, bár a digitális műszerek erősen függőlegesek, így a kormánykerék okos beállítására lehet szükség az üléstől függően.
A magasabb specifikációjú modellek AGR-besorolású ülésekkel rendelkeznek (az AGR a német „Campaign for Healthy Backs” szervezet), amelyek rengeteg támogatást nyújtanak a hosszabb utakhoz. De még ha nem is specifikáljuk ezeket, az ülések meglehetősen kényelmesek a hosszú utakhoz, és nem keltik azt az érzést, mintha az autó tetején ülnénk, és nem abban benne.
Ami a gyakorlatiasságot illeti,
a Courier néhány okosabb ötlettel felvértezve érkezik. A
csomagtér nagy (
480 literrel nagyobb, mint a régi Courier a padlójától a tetőig), valamint négyzet alakú, alacsony rakodóperemekkel. A táskák felakasztására szolgáló kampók mellett a Ford egy csuklós, kinyíló dobozt is mellékelt, amelyben apró tárgyak vagy akár piszkos dolgok, például sáros járócsizma tárolhatók.
A doboz kivehető és tisztára mosható későbbi használatra. A második sorban ülőknek még a magas vezetők mögött is nagy fejtér és megfelelő lábtér jut, de maga az üléspad nem csúszik vagy dől el, csak 60/40 arányban van lehetőség megosztani, és csak két ISOFIX csatlakozási ponttal rendelkezik.
Milyen a Tourneo Courier-t vezetni?
Összességében nagyon jó! De ez várható is, mivel ugyanazon a platformon fut, mint a Puma vagy a Fiesta – két autó, amelyek mindig is kiváló kezelhetőségi tulajdonságaikról voltak ismertek. Noha a Tourneo Courier-ben természetesen van
néhány mérnöki finomítás a Pumához képest (például saját kormánygeometriával és keményebb hátsó felfüggesztéssel rendelkezik a nagyobb tömeg elviseléséhez, összességében rendkívül hasonlónak tűnik – és ez nagyon jó!
A Fordon kívül kevesen tudják a kézi sebességváltót és a pedáldobozt egyszerre vonzóvá és simává varázsolni. A tengelykapcsoló korán harap, a fékek szilárdak és élesek, és – annak ellenére, hogy egy lendületes háromhengeres motor van benne – a gázreakció ésszerű és hatékony.
A gyorsulás bőven elég a zümmögő háromhengerestől, és még 500 kg-os teherbírással a hátulján sem érezhető nagy teljesítménycsökkenés.
A menet és a kezelhetőség is szépen kiegyensúlyozott. Igen, van némi karosszéria dőlés a kanyarokban, de a Courier felfüggesztési beállításai
elég jól kezelik a kanyarokat és a kátyúkat is. Ami szintén dicséretes, az a
szélzaj hiánya a meglehetősen bumfordi orrkialakítás ellenére.
Az egyetlen jelentős negatívum az a duplakuplungos automata. Azonnal nyilvánvaló, hogy ezt a járművet a maximális hatékonyságra tervezték, a lehető legkorábban felfelé kell kapcsolni, és széles körben zökkenőmentesen váltani a fokozatokat. De ha egy kis rést szeretnénk kihasználni egy körforgalomban, vagy előzésre szeretnénk készülni, a visszaváltások elkeserítően nehézkesek, és a gázpedál erős rugdosásai szükségesek ahhoz, hogy megfelelőbb fokozatot kapjunk.
Ford Tourneo Courier – Összefoglalás
A Ford most készített egy furgont…
szerintetek menő lett? Valószínűleg nem, de a Tourneo Courier egy nagyon jól lekerekített, elegánsan felöltöztetett, mélyen szimpatikus és ügyesen csomagolt termék. A mi szemünkben merésznek és érdekesnek tűnik, annak ellenére, hogy egy kifejezetten értelmes és logikus autó,
tele bevált műszaki megoldásokkal. Szinte úgy kezelhetjük, mint egy Pumát, mohón falja a kilométereket a zümmögő háromhengeresével, és nagyon jól is néz ki.
Az autó
belül viszont nem mondható zseniálisnak, a belső kezelőfelület használata macerás lehet, és így őszintén szólva a Courier legnagyobb riválisa a Dacia Jogger lehet, nem beszélve a hasonló pénzért kapható, valamivel nagyobb Stellantis MPV-kről (mint pl. a Peugeot Rifter vagy a Citroen Berlingo). A Ford jobban kezelhetőnek, jobban felépítettnek érzi a saját modelljeit, és a Dacia Joggerhez képest képest azért valljuk be, jobban is néz ki, de
az árkülönbséget a leendő vásárlók nehezen fogják figyelmen kívül hagyni.
Kapcsolódó videó:
Itt válogathatsz a készleten lévő Ford modellek közül:
Források: Ford Global Media / Car Magazine