A Ford alkatrészek a jövőben olajfákból készülhetnek

2024.01.16
Az olajfák termését (az olajbogyót) a világ minden táján fogyasztják rágcsálnivalóként, de kiváló növényi olajat is sajtolnak belőle. A Ford most felfedezte, hogy az olajbogyók betakarítása során leesett vagy eldobott ágak, gallyak és levelek mind felhasználhatóak a fenntarthatóbb autóalkatrész-gyártás érdekében.

A kísérletet a COMPOlive projekt részeként végezték. Ez a cég elkötelezett az olajbogyó-termesztés környezeti változásainak megvalósítása, a műanyag helyett inkább biokompozitok használata és a körforgásos gazdaság támogatása mellett.



Az olajfa-hulladék autóalkatrészként való felhasználása csökkentheti az ilyen alkatrészekben használt műanyag mennyiségét, és elősegítheti a környezet tiszta levegőjét azáltal, hogy elkerülhető a hulladékok ártalmatlanításának égetése során felmerülő környezetszennyezés.

A mérnökök elsőként prototípusba készítettek el lábtartókat és egyéb csomagtartó részeket, melyekhez olajfahulladékot használtak fel. A tesztelések azt mutatták, hogy a legyártott alkatrészek robusztusabbak és sokkal tartósabbak, mint az eddig használtak. A Ford most azt vizsgálja, hogy mennyire lehetne ezeket az alapanyagokat a tömeges gyártásba bevonni, s ezzel potenciálisan elősegíteni azt, hogy az elektromos járművek következő hulláma 100 %-ban a ZÖLD jövőt szolgálja.



A kísérlet során a hulladékanyagokat a spanyolországi Andalúzia olajfaligeteiből szerezték be, ahol az olivaolaj-kitermelés volumene világviszonylatban is a legmagasabb.

Első lépésként a Ford európai (kölni) központjának mérnökei okos szimulációs technológiával tesztelték az olajfák felhasználhatóságát a tartósság, szilárdság és formálhatóság szempontjából. A második lépésben megkezdhették a prototípusok gyártását. A 40 százalékban rostból és 60 százalékban újrahasznosított polipropilén műanyagból álló anyagot felhevítették és fröccsöntötték a kiválasztott alkatrész formájára.

A 2020-tól 2023-ig tartó COMPOlive projektnek alkalmazkodnia kellett a globális világjárvány által bevezetett utazási korlátozásokhoz. A projektpartnerek csak körülbelül két és fél éve találkoztak személyesen először.

A Fordnál mindig arra törekszünk, hogy fenntarthatóbbá váljunk, és néha a legvalószínűtlenebb helyekről támad az ihlet. Az olajfák hulladékának felhasználásával jelentős mennyiségű kőolaj alapú alapanyagot tudtunk pótolni a belső alkatrészekben. A fenntartható szálak egyedi felületi megjelenést hoznak létre, és közvetlenül láthatóvá válnak az ügyfeleink számára.” - mondta Inga Wehmeyer a Ford projektvezetője.



Ahhoz, hogy a keverék megfelelő legyen, kísérleteznünk kellett a hulladékanyag és a polipropilén különböző arányaival. Kemény munka volt, de végül lehetővé tette számunkra, hogy olyan anyagot állítsunk elő, amely nem mutat kompromisszumot sem erő, sem tartósság, sem a rugalmasság tekintetében.” – tette hozzá Thomas Baranowski a COMPOlive fröccsöntési szakértője.



Kapcsolódó videó:



Itt válogathatsz a készleten lévő Ford modellek közül:


Forrás: Ford Global Media
Oldalainkon HTTP sütiket használunk, a jobb működésért. További információk